Бобух В. В., Андрейко С. С., Біланова Л. П., Білаш В. П., Олійніченко Я. О., Школьна О. В., Білаш С. М.

КЛІНІЧНЕ МИСЛЕННЯ ЯК ВАЖЛИВИЙ ЕЛЕМЕНТ ЕФЕКТИВНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МАЙБУТНЬОГО МЕДИЧНОГО ПРАЦІВНИКА


Про автора:

Бобух В. В., Андрейко С. С., Біланова Л. П., Білаш В. П., Олійніченко Я. О., Школьна О. В., Білаш С. М.

Рубрика:

МЕДИЧНА ОСВІТА

Тип статті:

Наукова стаття

Анотація:

На сьогодні, підготовка висококваліфікованих медичних працівників залишається однією з найважливіших завдань системи охорони здоров’я України. Мова йде не лише про лікарів, а й про фахових молодших бакалаврів, зокрема сестер медичних, які повинні не лише виконувати маніпуляції під керівництвом лікаря, а й володіти достатнім рівнем знань, фахових умінь та практичних навичок для можливості приймати самостійні рішення у межах їхньої компетенції. Важливим елементом цього є клінічне мислення, що належить до найбільш загальних, базисних та вихідних понять медицини, на основі яких, власне, і будується медична наука і в результаті реалізується професійна діяльність медичних працівників. Існує низка визначень даного поняття, що характеризують його як окремий тип професійного мислення, яке властиве працівникам охорони здоров’я та базується на поєднанні отриманих теоретичних знань, практичних навичок та застосуванні власного досвіду при піклуванні про збереження здоров’я пацієнтів. Таким чином, те, як «думають» медичні працівники, коли вони стикаються з клінічною проблемною ситуацією є важливим елементом ефективної клінічної діяльності. Перші засади клінічного мислення починають формуватися вже на початкових етапах навчання в закладі фахової передвищої освіти при вивчанні загальних медичних дисциплін, що в подальшому є підґрунтям для вивчення професійних медсестринських дисциплін. На практичних заняттях широко застосовуються різноманітні сучасні методики навчання. До них належать метод кейсів, метод ділової гри, метод «мозкового штурму», а також використання ситуаційних завдань. Поєднання різних елементів даних методик сприяє не лише формуванню клінічного мислення, а й має безпосередній вплив як на творче так і на критичне мислення, які є складовими частинами професійного мислення, яке притаманне медичним працівникам. Кожен фахівець, здобувши достатній рівень теоретичної та практичної підготовки повинен вміти застосовувати свої знання в певній професійній ніші. Поєднання у медичних сестер елементів критичного, творчого та клінічного мислення є важливим елементом ефективної клінічної діяльності. Формування цих складових професійного мислення ще у процесі здобуття фахової передвищої освіти готує майбутніх працівників системи охорони здоров’я до ефективного та висококваліфікованого виконання їхніх професійних обов’язків у майбутньому.

Ключові слова:

здобувачі фахової передвищої освіти,клінічне мислення,сучасні методики навчання

Список цитованої літератури:

  1. Locke R, Mason A, Coles C, Lusznat RM, Masding MG. The development of clinical thinking in trainee physicians: the educator perspective. BMC Medical Education. 2020;20:226.
  2. van Peppen LM, Verkoeijen PPJL, Heijltjes AEG, Janssen EM, van Gog T. Enhancing students’ critical thinking skills: is comparing correct and erroneous examples beneficial? Instr Sci. 2021:49:747-777.
  3. Bilash SM, Oliinichenko YAO, Koptev MM. Formuvannya klinichnoho myslennya pry vyvchenni dystsypliny «Anatomiya lyudyny z fiziolohiyeyu» u studentiv spetsialʹnosti «Medsestrynstvo», yaki zdobuly bazovu serednyu osvitu. Materialy Vseukrayinsʹkoyi navchalʹnonaukovoyi konferentsiyi z mizhnarodnoyu uchastyu Suchasna medychna osvita: metodolohiya, teoriya, praktyka; 2020 Ber 19; Poltava. Poltava: UMSA; 2020. s. 23-24. [in Ukrainian].
  4. Chornobryva NV, Chornobryva LV. Formuvannya profesiynoyi kompetentnosti maybutnikh medychnykh sester v osvitnʹomu protsesi fakhovoyi pidhotovky medychnoho koledzhu. 2021;5(93):81-84. [in Ukrainian].
  5. Parker JC. The Importance of Clear and Careful Thinking in Clinical Ethics. The Journal of Medicine and Philosophy: A Forum for Bioethics and Philosophy of Medicine. 2021;46(1):1-16.
  6. Wang Y. Influence of Virtual Reality Technology on Clinical Thinking Cultivation of Medical Students. J Healthc Eng. 2021;2021:8004883
  7. Kulbashna Y, Iryna S, Zakharova V. Future Doctors’ Professional Competence Formation in Medical Universities with Innovative Pedagogical Technologies. Open Journal of Social Sciences. 2019;7:231-242.
  8. Buryak OH, Pavlyukovych ND, Pavlyukovych OV, Chympoy KA. Formuvannya klinichnoho myslennya studentiv za dopomohoyu vykorystannya sytuatsiynykh zavdanʹ. Medychna osvita. 2019;1:10-12. [in Ukrainian].
  9. Kyshakevych IT. Myslennyevi stratehiyi yak mekhanizm rozvʺyazuvannya nestandartnykh klinichnykh zadach. Problemy suchasnoyi psykholohiyi. 2018;39:110-122. [in Ukrainian].
  10. Svintsitsʹkyy AS. Vzayemorozuminnya mizh likarem i patsiyentom yak zaporuka efektyvnosti zdiysnyuvanoho likuvannya. Medychna etyka. 2019;8(4):61-65. [in Ukrainian].
  11. Tsvyetkova HH, Kuzʹmenko IA. Krytychne myslennya: sutnistʹ, struktura ta zmist ponyattya. Osvitnʹo-naukovyy prostir. 2021;1:100-110. [in Ukrainian].
  12. Tumapang LG. Critical Thinking and Decision Making in Nursing Administration: A Philosophical Analysis. International Journal of Nursing Science. 2018;8(4):73-76.

Публікація статті:

«Вістник проблем біології і медицини» Випуск 1 (168), 2023 рік , 233-239 сторінки, код УДК 378.147:614.25/.253

DOI: