Гаврильєв В. М., Буханченко О. П., Бойко І. В., Яценко І. В.

ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ ПЛАНУВАННЯ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ У ВИЩОМУ НАВЧАЛЬНОМУ ЗАКЛАДІ В ЗАЛЕЖНОСТІ ВІД ВІКУ


Про автора:

Гаврильєв В. М., Буханченко О. П., Бойко І. В., Яценко І. В.

Рубрика:

МЕДИЧНА ОСВІТА

Тип статті:

Наукова стаття

Анотація:

Стаття присвячена сучасному питанню формування та функціонування системи вищої медичної освіти. Проведено опрацювання відомих літературних даних, здійснено екскурс в уявлення вже існуючих досліджень в сфері освітнього процесу та проаналізовано їх. Представлено сучасні уявлення про навчання у вищій школі здобувачів вищої освіти і аспірантів, фахівців, які підвищують кваліфікацію, проходять додаткову підготовку або перепідготовку в стінах вузу. Запропоновано методи оптимізації вищої медичної освіти в залежності від віку: а) залучення здобувачів вищої освіти у реальну діяльність з планування, реалізацією, оцінюванням та корекцією процесу навчання; б) надання пріоритету їх самостійній діяльності з подальшим заохочення; в) зосередження уваги на конкретних життєвих обставинах, проблемах і цілях тих хто навчається (здобувачі вищої освіти, аспіранти); г) певна свобода вибору ними всіх параметрів навчання (свобода слова, можливість відстоювати власну думку, урахування пропозицій); д) спільна діяльність викладача та здобувача вищої освіти з наданням для них можливості самостійно проводити практичну діяльність; е) мотивація викладачем тих, хто навчається. Особливу увагу присвячено останнім здобуткам у сфері навчального процесу, висвітлено власний погляд та шляхи удосконалення підходів щодо виховання здобувачів вищої освіти. Підкреслено те, що саме індивідуальний підхід з урахуванням вікових особливостей забезпечує вихід на новий рівень в сфері освіти, дозволяє підвищити мотивацію, бажання здобувачів вищої освіти активно включатися в організацію процесу свого навчання. На нашу думку можливо створити оптимальні умови здобуття освіти лише у випадку урахування андрогогічного підходу. Описані андрогогічні аспекти принесли численні позитивні результати та широко застосовуються під час формування принципів освіти у вищій школі.

Ключові слова:

андрагогічні принципи,медична освіта

Список цитованої літератури:

  1. Verkhovna Rada Ukrainy. Rekomendatsiia 2006/962/EU Yevropeiskoho Parlamentu ta Rady (EU) «Pro osnovni kompetentsii dlia navchannia protiahom usoho zhyttia» vid 18 Hrudnia 2006 roku [Internet]. Kyiv: Verkhovna Rada Ukrainy; 2006 [onovleno 2006 Hrud 18; tsytovano 2006 Hrud 18]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_975#Text. [in Ukrainian]
  2. Hrynevych LM, Morze NV, Boiko MA. Naukova osvita yak osnova formuvannia innovatsii noi kompetentnosti v umovakh tsyfrovoi transfor matsii suspilstva. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia. 2020;77(3):1-26. [in Ukrainian].
  3. Usachova KS, Kosmii OM. Naukova osvita ta movnyi aspekt problemy formuvannia profesiinoi kompetentnosti zdobuvachiv osvity v Ukraini. Innovatsiina pedahohika. 2022;50(2):53-58. [in Ukrainian].
  4. Turkot TI. Zarodzhennia i rozvytok vyshchoi shkoly v Ukraini [Internet]. Pedahohika vyshchoi shkoly. Dostupno: http://wesudents.com.ua/ glavy/50446-zarodjennearozvitok-vischo-shkoli-v-ukran.html. [in Ukrainian].
  5. Luzan PH, Vasiuk OV, redaktory. Istoriia pedahohiky ta osvity:navchalnyi posibnyk. Kyiv: DAKKKiM; 2010. 296 s. [in Ukrainian].
  6. Andrushchenko VP. Osnovni tendentsii rozvytku vyshchoi osvity na rubezhi stolit. Vyshcha osvita Ukrainy. 2001;1:11-17. [in Ukrainian].
  7. Kremen VH, Stepko MF, Boliubash YAIA, Shynkaruk VD, Hrubinko VV, Babyn11, redaktory. Vyshcha osvita Ukrainy i Bolonskyi protses:navchalnyi posibnyk. Ternopil: Navchalna knyha, Bohdan; 2004. 384 s. [in Ukrainian].
  8. Lytvyn VM. Ukrainska kultura y osvita v konteksti suspilnykh transformatsii. Uriadovyi kurier № 175. 2002 Ver 24. [in Ukrainian].
  9. Marchenko OV. Transformatsiia suchasnoho prostoru osvity: tendentsii ta priorytety. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy. 2011;4:62-68. [in Ukrainian].
  10. Nabok MV. Suchasni tendentsii rozvytku zahalnoi serednoi osvity Ukrainy. V: Stepanenko MI, redaktor. Zb. nauk. prats. Vytoky pedahohichnoi maisternosti; 2017; Poltava. Poltava: PNPU; 2017. s. 244-253. [in Ukrainian].
  11. Havryliev VM, Ivanytska OS, Boiko IV, Ivanytskyi IO, Rozkolupa OO. Rol vykhovnoi komponenty u stanovlenni osobystosti maibutnoho stomatoloha. Visnyk problem biolohii i medytsyny. 2022;1(163):186-190. [in Ukrainian].
  12. Kremen VH, Luhovyi VI, Hurzhii AM, Savchenko OIA, redaktory. Natsionalna dopovid pro stan i perspektyvy rozvytku osvity v Ukraini. Nats. akad. ped. nauk Ukrainy. Kyiv: Pedahohichna dumka; 2016. 448 s. [in Ukrainian].
  13. Hrynevych L. Nova ukrainska shkola. Kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly [Internet]. Kyiv: Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy; 2016 [tsytovano 2016 Zhovten 2016]. 35 s. Dostupno: https://www.kmu.gov.ua/ storage/app/media/reforms/ukrainska-shkolacompressed.pdf. [in Ukrainian].
  14. Bondarenko VV, Steblovskyi DV, Havryliev VM, Avetikov DS. Metodyka vizualizatsii pry vykladanni profilnykh predmetiv na stomatolohichnykh kafedrakh v medychnykh vuzakh. Visnyk problem biolohii i medytsyny. 2020;2(156):188-190. [in Ukrainian].

Публікація статті:

«Вістник проблем біології і медицини» Випуск 1 (168), 2023 рік , 240-245 сторінки, код УДК 378-053-047.74:[37.01+159.9]

DOI: