Іваницька Т. А., Петров Є. Є., Бурмак Ю. Г., Кузьменко Н. В., Сакевич В. Д.

ОЦІНКА ТА САМООЦІНКА РІВНЯ МЕДІАГРАМОТНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОІ ОСВІТИ З ПОВНОЮ СЕРЕДНЬОЮ ТА БАЗОВОЮ МЕДИЧНОЮ ПЕРЕДВИЩОЮ ОСВІТОЮ: Є НАД ЧИМ ПРАЦЮВАТИ


Про автора:

Іваницька Т. А., Петров Є. Є., Бурмак Ю. Г., Кузьменко Н. В., Сакевич В. Д.

Рубрика:

МЕДИЧНА ОСВІТА

Тип статті:

Наукова стаття

Анотація:

Інформація, яка наразі виступає повноцінною зброєю по суті являє собою методи інформаційного впливу на суспільство через різні інформаційні канали. Використання недостовірної інформації здобувачами освіти під час самостійної роботи може сформувати хибне уявлення про частину професійних знань. Медіаграмотність набуває особливої важливості в епоху інформаційної війни. Але, незважаючи на значну актуальність цієї проблеми в наш час, питання медіаграмотності серед здобувачів вищої медичної освіти (особливо з урахуванням їхньої попередньої освіти) в доступній літературі висвітлені недостатньо, що і зумовило проведення цього дослідження. Метою дослідження стало з’ясування рівня медіакомпетентності та оволодіння навичками медіаграмотності серед здобувачів вищої медичної освіти залежно від їхньої попередньої освіти з подальшим порівнянням отриманих показників. Нами розроблено анкету та проведено опитування 205 здобувачів вищої медичної освіти, серед яких – 100 осіб, що мають диплом молодшого спеціаліста, фахового молодшого бакалавра, молодшого бакалавра медицини (І група – базова освіта) та 105 здобувачів вищої медичної освіти з повною загальною середньою освітою (ІІ група). Результатами проведеного дослідження було з’ясовано, що переважна більшість опитаних (понад 80% в обох групах) знайомі з поняттям «медіаграмотність», проте 69% опитаних І групи та 67% – ІІ групи не вивчали основи медіаграмотності в середій школі або не пам’ятають про це. Серед засобів масової інформації більшість здобувачів вищої медичної освіти надають перевагу глобальній мережі Інтернет без уваги на джерело інформації (79% та 86% відповідно по групах). З періодичних інтернет-видань черпає інформацію тільки кожен п’ятий студент. Лише 35% респондентів цікавляться, хто є автором повідомлення чи статті. Після по-чатку повномасштабної війни кожен третій респондент став менше довіряти ЗМІ. При підготовці до занять левова частка здобувачів освіти користуються підручниками (понад 75%). Серед випускників шкіл лише 20% користуються медичними сайтами, в групі з базовою медичною освітою ця частка нижче 10%. Майже 40% випускників середньої школи не перевіряє достовірність джерела медичної інформації, або вважає, що медична інформація не може бути недостовірною. Висновки. Більшість здобувачів вищої медичної освіти (незалежно від попередньої освіти) вважають, що володіють навичками медіаграмотності та самостійно шукають необхідні дані в глобальній мережі Інтернет без зауваження джерела інформації, що може бути пов’язано з відсутністю навички перевірки достовірності повідомлення та свідомого підходу до питання медіаспоживання. Враховуючи запит на покращення навичок селективного сприйняття інформації студентської громади, викладачам клінічних дисциплін на рівні з доклінічними варто більше уваги приділяти розвитку навичок критичного мислення та аналізу даних, що надходить з різних медіа та зорієнтувати здобувачів вищої медичної освіти в потоці професійної інформації.

Ключові слова:

медіаграмотність,здобувачі вищої медичної освіти,медіакомпетентність,«soft skills»

Список цитованої літератури:

  1. Stadnik O, Vanyushina O, Polovaia N. Problema mediahramotnosti pry spozhyvanni informatsii v umovakh viiny: sotsiolohichnyi aspekt. Epistemolohichni doslidzhennia v filosofii, sotsialnykh i politychnykh naukakh. 2022;5(1):73-79. DOI: https://doi.org/10.15421/342210. [in Ukrainian].
  2. Uvarova T, Stas T. Mediahramotnist ta mediakompetentnist u suchasnii osviti: vyklyky ta tendentsii. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk. 2020;4(29):191-197. Dostupno: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apgnd_2020_29 (4)__33. [in Ukrainian]. 
  3. Tanianska SM, Kolenko IO, Kuzmenko NV, Tanianska VYe. Zastosuvannia innovatsiinykh metodiv navchannia na kafedri pediatrii № 2. Materialy navchalno- naukovoi konferentsii z mizhnarodnoiu uchastiu Suchasni trendy rozvytku medychnoi osvity: perspektyvy i zdobutky; 2022 Ber 24; Poltava. Poltava: PDMU; 2022. s. 290-291. Dostupno: http://repository.pdmu.edu.ua /handle/123456789/18199. [in Ukrainian].
  4. Kazakov YuM, Sakevych VD, Trybrat TA, Chekalina NI, Ivanytska TA. Cymuliatsiine navchannia yak metod dlia nabuttia praktychnykh navychok ta oboviazkova skladova medychnoi osvity. Materialy vsekrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii z mizhnarodnoiu uchastiu Aktualni pytannia vyshchoi medychnoi (farmatsevtychnoi) osvity: vyklyky sohodennia ta perspektyvy yikh vyrishennia; 2021 Trav 20-21; Ternopil; 2021. s. 217-219. [in Ukrainian].
  5. Petrov YeYe, Ivanytska TA, Sakevych VD, Borysova ZO. Symuliatsiine navchannia na kafedri propedevtyky vnutrishnoi medytsyny: vid zahalnykh pryntsypiv do konkretnoho prykladu zastosuvannia. Materialy navchalno- naukovoi konferentsii z mizhnarodnoiu uchastiu Suchasni trendy rozvytku medychnoi osvity: perspektyvy i zdobutky; 2022 Ber 24; Poltava. Poltava: PDMU; 2022. s. 267-268. Dostupno: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/ 123456789/18642. [in Ukrainian].
  6. Trybrat TA, Shut SV, Sakevych VD. Orhanizatsiini ta normatyvno-pravovi aspekty diialnosti systemy hromadskoho zdorovia v Ukraini v myrnyi chas ta pid chas viiny. Poltava: TOV «Firma «Tekhservis»; 2022. Chastyna, Bizhentsi, mihranty ta peremishcheni osoby pid chas viiny: vyklyky dlia system okhorony zdorovia ta hromadskoho zdorovia; s. 23-31. Dostupno: http://repository.pdmu.edu.ua/ bitstream/123456789/19227/1. [in Ukrainian]. 
  7. Naidonova LA, Sliusarevskoho MM. Kontseptsiia vprovadzhennia mediaosvity v Ukraini (nova redaktsiia). Kyiv; 2016. 16 s. [in Ukrainian].
  8. Ivanytska TA, Kuzmenko NV, Petrov YeYe, Burmak YuH. Vyznachennia rivnia mediahramotnosti sered zdobuvachiv vyshchoi medychnoi osvity. Proceedings of the XVII International Scientific and Practical Conference Multidisciplinary academic notes. Theory, methodology and practice; 2022 May 3-6; Japan, Tokyo; 2022. s. 538-540. Dostupno: http://repository. pdmu.edu.ua/handle/123456789/18197. [in Ukrainian].
  9. Ababilova N, Vasylyshyna N, Skyrda T, Slobozhenko R, Vasilieva S, Voloshynov S, et al. New stages of development of modern science in Ukraine and EU countries. 1st ed. Riga, Latvia: “Baltija Publishing”; 2019. 472 p. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-588-15-0.

Публікація статті:

«Вістник проблем біології і медицини» Випуск 4 (167), 2022 рік , 255-258 сторінки, код УДК 378.4/.6.147:61

DOI: