Сергета І. В., Очередько О. М., Редчіц М. А., Белов О. О., Стоян Н. В.

ГІГІЄНІЧНА ОЦІНКА ОСОБЛИВОСТЕЙ НАВЧАЛЬНОЇ І ПОЗАНАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У КОНТЕКСТІ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ АДАПТАЦІЇ СТУДЕНТІВ, ЩО ЗДОБУВАЮТЬ МЕДИЧНИЙ ФАХ: МЕДИКО-СОЦІАЛЬНІ ТА ОСОБИСТІСНІ АСПЕКТИ


Про автора:

Сергета І. В., Очередько О. М., Редчіц М. А., Белов О. О., Стоян Н. В.

Рубрика:

ГІГІЄНА ТА ЄКОЛОГІЯ

Тип статті:

Наукова стаття

Анотація:

Здійснення поглибленої оцінки закономірностей перебігу процесів психофізіологічної, психічної та соціально-психологічної професійної адаптації передбачає встановлення особливостей навчальної і позанавчальної діяльності у контексті формування професійної адаптації студентів. Метою роботи є здійснення комплексної гігієнічної оцінки особливостей навчальної і позанавчальної діяльності та вивчення медико-соціальних та особистісних аспектів формування професійної адаптації студентів, що здобувають медичний фах. Отримані дані засвідчують наявність чітко окреслених проявів перевищення нормативних параметрів допустимої тривалості перебування студентської молоді, які встановлені гігієнічними вимогами, що справляють негативний вплив на процеси формування адаптаційних можливостей студентів, суттєво зменшуючи ступінь функціональної готовності їх організму до успішного виконання навчально-значущих професійно-орієнтованих завдань. Час навчальної аудиторної та позааудиторної діяльності у 29,5% дівчат і 36,7% юнаків коливається у межах 8-9 годин, у 26,2% студенток і 31,7% студентів – у межах 7-8 годин, у 16,4% дівчат і 18,3% юнаків – у межах 6-7 годин. Визначено, що серед 88,6% дівчат і 71,7% юнаків значення, що відображують особливості їх рухової активності, не досягають меж нормативних значень. Як переважну тривалість часу, що відведений на перебування на свіжому повітрі 49,3% дівчат визначaють час у межах до 1 години, 40,9% студенток – час у межах 1-2 годин і лише 9,9% дівчат – час у межах понад 2 години. Натомість переважна більшість юнаків, а саме 50,0% студентів, перебувають на свіжому повітрі 1-2 години, 35,0% юнаків – понад 2 години, 15,0% студентів – до 1 години. Переважною кількістю прийомів їжі як для дівчат (42,6%), так і для юнаків (51,7%), слід вважати триразове харчування, що організовувалось самостійно. 63,7% дівчат і 81,7% юнаків, тобто переважна більшість досліджуваних студентів, характеризують режим власної повсякденної діяльності як напружений і дуже напружений, що, незаперечно, створює суттєві передумови до розвитку явищ втоми, вираженого зниження адаптаційних ресурсів їх організму. У структурі захворювань з тимчасовою втратою працездатності суттєво переважають хвороби органів дихання (86,2% серед дівчат і 83,3% серед юнаків), захворювання органів травлення, нервової системи і травми. У структурі хронічних захворювань найпоширенішими є хвороби нервової системи, органів травлення і системи кровообігу. Отже, дані аналізу медико-соціальних та особистісних аспектів організації навчальної і позанавчальної діяльності студентів засвідчують необхідність їх урахування у контексті розроблення здоров’язберігаючих технологій, створення превентивного освітнього середовища тощо.

Ключові слова:

заклад вищої освіти,навчання,адаптація,гігієнічна оцінка,студенти

Список цитованої літератури:

  1. Aherne D, Farrant R, Hickey L, Hickey E, McGrath L. Mindfulness based stress reduction for medical students: optimizing student satisfaction and engagement. BMC Medical Education. 2016;16(1):209. DOI: https://doi.org/10.1186/s 12909-016-0728-8.
  2. Arnetz B, Blomkvist V. Leadership, mental health, and organizational efficacy in health care organizations. Psychosocial predictors of healthy organizational development based on prospective data from four different organizations. Psychother. Psychosom. 2007;76(4):242-248. DOI: https://doi.org/10.1159/ 000101503.
  3. Bedewy D, Gabriel A. Examining Perceptions of Academic Stress and Its Sources among University Students: The Perception of Academic Stress Scale. Health Psychology Open. 2015;2:1-9. DOI: https://doi.org/10.1177/20551029 1559671.
  4. Bellinghausen L, Collange J, Botella M, Emery J-L, Albert É. Factorial validation of the French scale for perceived stress in the workplace. Santé Publique. 2009;21:365-373. DOI: https://doi.org/10.3917/spub.094.0365. 
  5. Moroz VM, Makarov SYu, Serebrennikova OA, Serheta IV. Navchalnyi stres ta psykhofiziolohichni kryterii otsinky adaptatsiinykh mozhlyvostei orhanizmu studentiv zakladiv vyshchoi medychnoi osvity. Vinnytsya: TOV “TVORY”; 2020. 184 s. [in Ukrainian].
  6. Moroz VM, Serebrennikova OA, Serheta IV, Stoyan NV. Psy`xofiziologichni ta psy`xogigiyenichni osnovy` efekty`vnogo vy`kory`stannya zdorov’yazberigayuchy`x texnologij u zakladax vy`shhoyi osvity. Vinnytsya: TOV “TVORY”; 2020. 208 s. [in Ukrainian].
  7. Serheta IV, Bardov VH, Drezhenkova ІL, Panchuk OYu. Hihiienichni normatyvy rukhovoi aktyvnosti studentiv zakladiv vyshchoi medychnoi osvity ta shliakhy yii optymizatsii. Vinnytsya: TOV “TVORY”; 2020. 184 s. [in Ukrainian].
  8. Serheta IV, Panchuk OYu, Yavorovskyi OP. Hygienic diagnostics of professional suitability of students of medical education institutions (on the example of dental specialties). Vinnytsya: TOV “TVORY”; 2020. 348 s. [in Ukrainian].
  9. Tymoshchuk OV, Polka NS, Serheta IV. Naukovi osnovy kompleksnoi hihiienichnoi otsinky yakosti zhyttia ta adaptatsiinykh mozhlyvostei suchasnoi uchnivskoi i studentskoi molodi. Vinnytsya: TOV “TVORY”; 2020. 272 s. [in Ukrainian].
  10. Vos T, Barber RM, Bell B, Bertozzi-Villa A, Biryukov S, Bolliger I, et al. Global, regional, and national incidence, prevalence, and years lived with disability for 301 acute and chronic diseases and injuries in 188 countries, 1990-2013: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study 2013. The Lancet. 2015;386(9995):743-800. DOI: http://doi.org/10.1016/s0140-6736(15) 60692-4.
  11. Hrynzovskyi AM, Bielai SV, Kernickyi AM., Pasichnik VI, Vasischev VS, Minko AV. Medical, social and psychological aspects of assisting the families of the military personnel of ukraine who performed combat tasks in extreme conditions. Wiadomosci lekarskie. 2022;75(1(2)):310-318. DOI: http://doi.org/ 10.36740/WLek202201228.
  12. Serheta IV, Panchuk OYu, Stoian NV, Drezhenkova IL, Makarov SYu. Universitetska gigiena u konteksti implementatsiyi “Zakonu pro vischu osvItu”: fIzіologo-gigienichni osnovi, realiyi ta shlyahi rozvitku. Dovkillya ta zdorov’ya. 2016;4(80):46-52. DOI: https://doi.org/10.32402/ dovkil2016.04.046. [in Ukrainian].
  13. Serheta IV, Bratkova OYu, Serebrennikova OA. Naukove obgruntuvannya gigiyenichnih principiv profilaktiki rozvitku donozologichnih zrushen u stani psihichnogo zdorov’ya uchniv suchasnih zakladiv serednoyi osviti (oglyad literaturi i vlasnih doslidzhen). Zhurnal NAMN Ukrayini. 2022;19(1):306-326. DOI: http://doi.org/10/37621|JNAMSU-2022-1-2. [in Ukrainian].
  14. Serheta IV, Serebrennikova OA, Stoyan NV, Drezhenkova IL, Makarova OI. Psihogigiyenichni prinpipi vikoristannya zdorov’yazberigayuchih tehnologij u suchasnih zakladah vishoyi osviti. Dovkillya ta zdorov’ya. 2022;2(103):32-41. DOI: https://doi.org/10.32402/dovkil2022.02.032. [in Ukrainian].

Публікація статті:

«Вістник проблем біології і медицини» Випуск 1 (168), 2023 рік , 102-113 сторінки, код УДК 613:616-053.82:004.773

DOI: