Похилько В. І., Цвіренко С. М., Фастовець М. М., Гасюк Н. І., Жук Л. А.

ОСОБЛИВОСТІ ПСИХОЕМОЦІЙНОГО СТАНУ ДІТЕЙ ІЗ ВПЕРШЕ ВИЯВЛЕНИМ ЦУКРОВИМ ДІАБЕТОМ І ТИПУ


Про автора:

Похилько В. І., Цвіренко С. М., Фастовець М. М., Гасюк Н. І., Жук Л. А.

Рубрика:

ПАТОМОРФОЛОГІЯ

Тип статті:

Наукова стаття

Анотація:

ЦД – одне з найбільш поширених хронічних захворювань у дитячому віці. При ЦД-1 відбувається виснаження ЦНС, асенізація організму та порушення основних психічних функцій. Пацієнти з ЦД мають чимало страхів, з одного боку, та прагнуть спокою та захищеності – з іншого. Практично всі пацієнти із ЦД-1 на момент встановлення діагнозу, крім соматичних скарг, мають депресію середнього ступеня, тривожність. Через 6-9 місяців симптоми зазвичай зникають, але залишаються у частини хворих, частіше у дівчат, та навіть наростають при збільшенні тривалості захворювання. Депресія та порушення прийняття діабету мають негативний вплив на адаптацію до захворювання та метаболічний контроль. Діти та підлітки, хворі на ЦД-1, знаходяться в групі високого ризику психосоціальної патології – у першу чергу це депресія, тривожність, порушення харчової поведінки, конфлікти в родині, низька самооцінка, проблем із виконанням медичних рекомендацій. Підвищений ризик розвитку психіатричних захворювань спостерігається у 10-20% підлітків з ЦД. У групі найвищого ризику знаходяться дівчата-підлітки з родинними проблемами. Для пацієнтів із ЦД-1 також характерні почуття незахищеності, емоційної занедбаності, бажання опіки про себе та активний пошук залежності від інших. Діти з діабетом є більш депресивними, більш залежними та більш замкнутими, ніж однолітки. Через 2 роки після встановлення діагнозу депресивні та тривожні проблеми встановлені вдвічі частіше у дітей із ЦД, ніж у здорових однолітків. У дітей із ЦД все життя обмежується навколо хвороби, боротьби з нею. Внаслідок цього виникає замкнутість, відгородженість від контактів із людьми, пасивність, що призводить до формування обмеженої поведінки: інертності, зниження активності. Розвитку порушень емоційно-вольової сфери сприяє астенія, яка знижує загальний тонус організму. Чим раніше будуть виявлені психо-емоційні порушення у дітей з ЦД та своєчасно розпочата корекційна робота, тим позитивнішими будуть очікувані результати. Психологічний та навчальний вплив відіграє ключову роль у визначенні ефективності контролю ЦД у дітей.

Ключові слова:

діти, цукровий діабет, психоемоційний стан.

Список цитованої літератури:

  1. American Diabetes Association. Diagnosis and Classification of Diabetes Mellitus. Diabetes Care. 2018;1(31):55660.
  2. Solters G, Patterson CC, Dahlguist G. EURODIAD Study Group Worldwide childhood type 1 diabetes incidence — what can we learn from epidemiology? Pediatr. Diabetes. 2007;8(6):614.
  3. Zelinska NB, Hloba YV, Pohadaieva NL. Statystyka tsukrovoho diabetu u ditei v Ukraini (analiz i prohnoz). Klinichna endokrynolohiia ta endokrynna khirurhiia. 2013;1(42):80-3. [in Ukrainian].
  4. Lysak VP, Kovalova OM, Pokhylko VI, Cherevko IH. Trendy poshyrenosti ta zakhvoriuvanosti na tsukrovyi diabet sered ditei Poltavskoi oblasti za 2008-2014 rr. Ukraina. Zdorovia natsii. 2015;3(35):20-4. [in Ukrainian].
  5. Mykhailets V. Zi zvitu oblasnoho endokrynoloha Poltavskoi oblasti za pershyi kvartal 2019 r. [in Ukrainian].
  6. Whittemore R, Jaser S, Chao A. Psychological experience of parents of children with type 1 diabetes: a systematic mixedstudies review. Diabetes Educ. 2012;4(38):562-79.
  7. La Greca A, Follansbee D, Skyler J. Developmental and behavioural aspects of diabetes management in youngsters. J. Child Health Care. 2010;19:132-9.
  8. Mеi R, Zavalova MY, Syburyna AI. Smysl tryvohy. M.: Nezavysymaia fyrma «Klass»; 2010. s. 128-254. [in Russian].
  9. Aleksander F. Psykhosomatycheskaia medytsyna. Pryntsypу y praktycheskoe prymenenye: per. s anhl. M.: ЕKSMO-Press; 2002. s. 236-8. [in Russian].
  10. Malkyna-Pykh YH. Psykhosomatyka. Spravochnyk praktycheskoho psykholoha. M.: EKSMO; 2015. s. 818-20. [in Russian].
  11. Schiffrin A. Psychosocial issues in pediatric diabetes. Curr. Diab. Rep. 2011;1(1):3340.
  12. Fogei NR, Weissberg Benchell J. Preventing poor psychological and health outcomes in pediatric type 1 diabetes. Curr. Diab. Rep. 2010;6(10):436-43.
  13. Vila G, Delhaye M, Bertrand C. Micro angiopathic and psychological risk in children and adolescents with type 1 diabetes. Presse Med. 2002;4(31):151-7.
  14. Grey M, Camеron ME, Lipman TН, Thurber FW. Psychosocial status of children with diabetes in the first 2 years after diagnosis. Diabetes Care. 2015;10(18):1330-6.
  15. Lebedynskyi VV. Еmotsyonalnуe narushenyia v detskom vozraste y ykh korrektsyia. M.: Moskovskyi unyversytet; 2010. s. 132. [in Russian].
  16. Lybyn AV. Psykhohrafycheskyi test: konstruktyvnyi rysunok cheloveka yz heometrycheskykh form. M.: Eksmo; 2008. s. 368. [in Russian].

Публікація статті:

«Вістник проблем біології і медицини» Випуск 4 (158), 2020 рік , 306-309 сторінки, код УДК 616.379-008.64-053.2

DOI: