FORMING OF MODERN EDUCATIONAL INFORMATION ENVIRONMENT AT MORPHOLOGY CHAIRS OF A MEDICAL HIGHER SCHOOL
About the author:
Sirtsov V. K., Aliyeva O. G., Polkovnikov Y. F., Zidrashko G. A., Pototska O. I.
Heading:
MEDICAL EDUCATION
Type of article:
Scentific article
Annotation:
The strategy of reforming of medical higher education in Ukraine in connection with the process of its integration into the European educational field provides for the use of new effective information technologies, education contents renewing, forming of educational information environment. The experience of morphology chairs of Zaporizhzhia medical university in forming of educational information environment and introducing of information technologies into the process of teaching and studying has been analyzed in this thesis. The main components of educational information environment (these are content, technologies and organization), that were the target of the monitoring, have been defined in the process of analyzing. The educational information environment includes the system of information and educational resources on different carriers, the system of pedagogical technologies and personnel and the combination of training aids that provide both the effective cooperation between the participants of the educational process and institutional and economical mechanisms. The introduction of information technologies into all the components of the educational process is the key basis of forming of the educational information field. Information technologies are the educational technologies that use special means, software and hardware (personal computers, audio, video, films) for the information work. The use of new information technologies, especially those of communication kind, enables the increase of studying motivation, individualization and differentiation of studying process and basing on the individually oriented studying. The morphology chairs of ZSMU take active part in creating university information and education environment. Introduction of information technologies into the studying process at the morphology chairs is defined by the following factors: equipping chairs with up-to-date personal computers, educational software and information, lecturers’ qualification level in the field of information technologies, students’ computer skills. The use of information technologies at the morphology chairs includes next forms: multimedia materials for lectures, training and assessment computer testing, educational programs and animation, videos, electronic textbooks, manuals and workbooks, 3D models of anatomical and histological structures, placing educational material in all the subjects at chairs web pages of the university web site, taking part in forming electronic library information complex, electronic register. The process of creating of common information environment of a higher school with the help of new up-to-date technologies is many-sided and complex and requires lecturers’ advanced level of subject expertise and computer skills. Informatization of education creates new environment. It enables, basing on students’ individual needs, the development of such an education scheme in which optimal combination of regular and computer forms of education process organization provides new quality of knowledge system transmitting and learning and mastering of future doctors’ practical skills.
Tags:
educational information environment, information computer technologies, medical higher education, education process
Bibliography:
- 1. Алиева Е.Г. Применение новых форм визуализации учебного материала в преподавании морфологических дисциплин в медицинских ВУЗах / Елена Геннадиевна Алиева // Укр. Морфологiчний альмонах. – Т. 6, № 1. — Луганськ, 2008. – С. 123-128.
- 2. Бенюк В.О. Впровадження сучасних освітніх технологій в навчальний процес вищих медичних закладів України / В.О. Бенюк, О.А. Диндар, Т.Р. Никонюк, О.А. Щерба // Матеріали Всеукр. навч.-наук. конференції, присв. 55-річчю Терноп. держ. мед. ун-ту імені І. Я. Горбачевського “Впровадження нових технологій за кредитно-модульної системи організації навчального процесу у ВМ(Ф)НЗ III-IV рівнів акредитації” — Медична освіта. — № 3 (додаток). — 2012. — С. 20-22.
- 3. Информационные и коммуникационные технологии в образовании : монография / Под. редакцией: Бадарча Дендева. – М. : ИИТО ЮНЕСКО, 2013. – 320 с.
- 4. Колесник Ю.М. Місце тестування в системі моніторингу якості освіти Запорізького державного медичного університету / Ю.М. Колесник, Ю.М. Нерянов, В.А. Візір, О.В. Деміденко // Матеріали Всеукр. навч.-наук. конференції, присв. 55-річчю Терноп. держ. мед. ун-ту імені І. Я. Горбачевського “Впровадження нових технологій за кредитно-модульної системи організації навчального процесу у ВМ(Ф)НЗ III-IV рівнів акредитації” — Медична освіта. — № 3 (додаток). — 2012. — С. 77-80.
- 5. Сирцов В.К. Методологічні аспекти впровадження інноваційних технологій в навчальний процес на кафедрах медико-біологічного профілю медичних ВНЗ / В.К. Сирцов, О.А. Рижов, О.Г. Алієва, І.В. Сидорова, Г.А. Зідрашко // Матеріали Всеукр. навч.-наук. конф. з міжнародною участю“ Реалізація Закону України «Про вищу освіту» у вищій медичній та фармацевтичній освіті України» (з дистанційним під’єднанням ВМ (Ф) НЗ України за доп. відеоконференц-зв’язку), присв. пам’яті ректора чл.-кор. НАМН України, проф. Л.Я. Ковальчука (Тернопіль, 21–22 травня 2015 р.) / Терноп. держ. мед. ун-т ім. І.Я. Горбачевського. — Тернопіль: ТДМУ, 2015. – С. 223-225.
- 6. Сирцов В.К. Сучасні технології навчання у викладанні морфологічних дисциплін в медичних ВНЗах / В.К. Сирцов, О.Г. Алієва, І.В. Сидорова, О.І. Потоцька, Г.А. Зідрашко // Матеріали Всеукр. наук.-метод. відеоконференції з міжнародною участю «Актуальні питання дистанційної освіти та телемедицини 2013», 10-11 жовтня 2013 р., м. Запоріжжя. – Запоріжжя, 2013. — С. 73-74.
- 7. Сирцов В.К. Досвід використання інформаційних технологій в навчальному процесі на кафедрі гістології, цитології / В.К. Сирцов, О.Г. Алієва, І.В. Сидорова, Г.А. Зідрашко // Актуальні питання медичної науки та практики. – Т.2 (2), № 82. – Запоріжжя, 2015. – С. 57-63.
- 8. Чайковський Ю.Б. Перспективні напрямки впровадження інноваційних освітніх технологій у вищих медичних навчальних закладах / Ю.Б. Чайковський, О.І. Ільченко, Т.В. Козицька, О.В. Храпай // Українська педагогічна наука у контексті сучасних цивілізаційних процесів: міжнародні педагогічні читання, 20-21 жовтня 2011 р.: тези доп. – Т. ІІІ. – 2011. – С. 181-183.
Publication of the article:
«Bulletin of problems biology and medicine» Issue 2 part 1 (128), 2016 year, 150-154 pages, index UDK 378.147.001.76.:378.661