Буханченко О. П., Гаврильєв В. М., Іваницька О. С., Бойко І. В., Іваницький І. О., Розколупа О. О.

РОЛЬ ВИХОВНОЇ КОМПОНЕНТИ У СТАНОВЛЕННІ ОСОБИСТОСТІ МАЙБУТНЬОГО ЛІКАРЯ-СТОМАТОЛОГА


Про автора:

Буханченко О. П., Гаврильєв В. М., Іваницька О. С., Бойко І. В., Іваницький І. О., Розколупа О. О.

Рубрика:

МЕДИЧНА ОСВІТА

Тип статті:

Наукова стаття

Анотація:

Вступ. Сучасний розвиток української медицини у контексті загальносвітових тенденцій та сприйняття людини, її життя як головної цінності вимагає створення та реалізації якісної системи неперервного виховання гармонійної особистості майбутнього спеціаліста, якому притаманні не тільки глибокі знання в галузі медико-теоретичних, клінічних, хіміко-фармацевтичних дисциплін, але й різнобічна загальна культура, усвідомлення загальнолюдських та національно-державних пріоритетів. Метою цієї статті є визначення сутності й основних завдань ефективного функціонування системи виховної роботи у вищому навчальному закладі на сучасному рівні розвитку суспільства. Результати досліджень та їх обговорення. Обов’язком викладача є не лише навчання здобувачів медичної освіти навичкам практичної роботи, а й формування у них світогляду, притаманного всебічно освіченій, гармонійно розвинутої особистості з високим рівнем громадського сумління та загальнолюдських цінностей. Насамперед, мова йде про виховання поваги, співчуття до пацієнта, усвідомлення цінності людського життя. При цьому, волонтерську діяльність студентів у таких сферах, як охорона здоров’я, екологія, соціальний захист людей та тварин тощо можна розглядати як одну із складових фахової підготовки майбутнього лікаря. Майбутній лікар – це не лише компетентний фахівець, але й свідомий громадянин, що відстоює демократичні цінності та моральні норми, утверджені в ментальності свого народу, готовий працювати заради процвітання своєї країни, зміцнення її авторитету. Тому значна увага у виховній роботі, беззаперечно, має приділятись формуванню у юнаків і дівчат національної свідомості, глибоких патріотичних почуттів і переконань, відданості Батьківщині, відповідальності за її долю, захист, розвитку історичної пам’яті. Усвідомлюючи велике значення виховної роботи у справі підготовки висококваліфікованих фахівців, керівництво Полтавського державного медичного університету, розглядає її як невід’ємну компоненту загального освітнього процесу. Протягом останніх років вона набула системності комплексності та чіткої організованості. Традиційні заходи, такі як відзначення державних свят, знаменних дат в історії університету, проведення зустрічей з видатними людьми, знаними лікарями, тематичних вечорів, вечорів пам’яті, доповнюються новими формами, які враховують інтереси та вподобання сучасної молоді. Так, студенти охоче беруть участь у різноманітних флешмобах – масових акціях, організованих за допомогою соціальних мереж, що мають на меті формування патріотичних почуттів, громадянських якостей, залучення до благодійної діяльності майбутніх лікарів. Все частіше виховні заходи проходять у формі тренінгів, челенджів соціально значущої, професійної, доброчинної спрямованості. Значний виховний вплив мала участь волонтерського загону ПДМУ «Єдність» та волонтерських загонів, що діють при кафедрах стоматологічного факультету, у Всеукраїнських проєктах та проєктах, ініційованих самими волонтерами. До великого обсягу заходів, що включає виховна компонента освітнього процесу, має залучатись кожний викладач вищої школи, та особлива відповідальність покладається на куратора академічної групи. Саме куратору необхідно дбати про забезпечення індивідуального підходу у виховній роботі зі студентами, що повинен враховувати відмінності в їх соціальному і матеріального становищі, національні особливості, умови життя, ціннісні орієнтації тощо. Висновки. Наразі наша держава переживає складний період свого становлення, розвитку й утвердження. Успішність цього процесу значною мірою залежить від духовного потенціалу нації, громадянської відповідальності, високих моральних якостей підростаючого покоління. Це зумовлює потребу більш практичного інтегрування виховної компоненти в сучасний освітній процес вищих навчальних закладів.

Ключові слова:

виховна компонента, становлення особистості.

Список цитованої літератури:

  1. Aslamova MV. Vykhovannia moralno-etychnoi kultury maibutnoho likaria v umovakh medychnoho vyshu. Visnyk VDNZU Ukrainska stomatolohichna akademiia. Aktualni problemy suchasnoi medytsyny. 2016;2(54):258-61. [in Ukrainian].
  2. Ponomarova HF. Vykhovannia studentskoi molodi u vyshchykh pedahohichnykh navchalnykh zakladakh. Naukovi zapysky kafedry pedahohiky. 2018;1(43):315-27. [in Ukrainian].
  3. Avetikov DS, Yatsenko IV, Stavytskyi SO. Subiektyvni i obiektyvni chynnyky adaptatsii studentiv-inozemtsiv na stomatolohichnykh fakultetakh vyshchykh medychnykh navchalnykh zakladiv Ukrainy. Svit medytsyny ta biolohii. 2013;2(37):13-4. [in Ukrainian].
  4. Bekh ID. Osobystist na shliakhu do dukhovnykh tsinnostei. Kyiv, Chernivtsi: «Bukrek»; 2018. 320 s. [in Ukrainian].
  5. Popadych OO. Teoretychni osnovy vykhovnoi roboty z maibutnimy pedahohamy vyshchoi shkoly u vyshchomu navchalnomu zakladi. Naukovyi visnyk Uzhhoroskoho universytetu. 2017;2(41):206. [in Ukrainian].
  6. Kutsenko NP, Vonsovych LP, Vonsovych YuV. Vykhovannia interesu i vidpovidalnoho stavlennia do navchannia, aktyvizatsii piznavalnoi diialnosti na zaniattiakh. Materialy XVIII Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii z mizhnarodnoiu uchastiu Aktualni pytannia vyshchoi medychnoi (farmatsevtychnoi) osvity: vyklyky sohodennia ta perspektyvy yikh vyrishennia; 2021; Ternopil; 2021. s. 288-90. [in Ukrainian].
  7. Unhurian MM, Pietkova IB, Karavelkova YuS. Rol studentskoho samovriaduvannia dlia optymizatsii navchalnoho protsesu v vyshchii shkoli Materialy XV Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii z mizhnarodnoiu uchastiu Aktualni pytannia vyshchoi medychnoi osvity v Ukraini; 2018; Ternopil; 2018. s. 290-91. [in Ukrainian].

Публікація статті:

«Вістник проблем біології і медицини» Випуск 1 (163), 2022 рік , 186-190 сторінки, код УДК 378.147: 614.25: 616.314

DOI: