Янко Н. В., Каськова Л. Ф., Новікова С. Ч., Хміль О. В.

ДЕЯКІ ПРОБЛЕМИ ПРАКТИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ЛІКАРІВ-СТОМАТОЛОГІВ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ


Про автора:

Янко Н. В., Каськова Л. Ф., Новікова С. Ч., Хміль О. В.

Рубрика:

МЕДИЧНА ОСВІТА

Тип статті:

Наукова стаття

Анотація:

Пандемія Ковід 19 та реформування системи здоров’я України ускладнили ефективність підготовки майбутніх лікарів, обмеживши їх можливості застосувати отримані знання в практичній діяльності. Метою статті було виявити сучасні проблеми практичної підготовки студентів на кафедрах стоматологічного профілю закладів вищої освіти України. Рівень професійних навичок студента залежить від його самомотивації до навчальної діяльності та вираженості прокрастинації щодо їх оволодіння. Нажаль, частина студентів відкладають опанування практичними навичками до закінчення університету. Значна кількість студентів у групі (10-12) на стоматологічних кафедрах погіршує можливості викладача проконтролювати практичні навички здобувача освіти. Не завжди створені умови для відпрацювання практичних навичок у симуляційних класах, де маніпуляції проводяться на зубах, вставлених у зубні ряди фантома, замість цього використовуються пластмасові протези або окремі штучні зуби. У зв’язку з реформою системи охорони здоров’я України перелік безкоштовних стоматологічних послуг, до яких залучались студенти, скоротився. Проте студенти отримують доступ до пацієнтів здебільшого під час виробничої практики у закладах комунальної чи приватної медицини, де реально надають невідкладну стоматологічну допомогу або асистують лікарям. Пандемія Ковід 19 також знизила рівень практичної підготовки майбутніх лікарів-стоматологів. В результаті вищевказаних проблем у теперішніх умовах студенти-стоматологи приймають за весь період навчання незначну кількість пацієнтів.Якість практичної підготовки здобувачів освіти можна підвищити посиленням контролю за виконанням практичних навичок, відпрацюванням практичних навичок на фантомах і видалених зубах протягом всього періоду навчання на стоматологічних кафедрах, популяризацією студентського прийому пацієнтів під контролем викладача та співпрацею з приватними стоматологічними клініками. Перспективним напрямком є опитування студентів із метою встановлення причин низької мотивації до навчання для наступного вибору стратегії її підвищення.

Ключові слова:

студенти, практичні навички, мотивація, компетентності.

Список цитованої літератури:

  1. Kaskova LF, Khmil OV, Khmil DO, Novikova SCh. Osnovy formuvannia profesiinoi motyvatsii navchalnoi diialnosti studenta. V: Zhdan VM, redaktor. Materialy navch.-nauk. konf. z mizhnar. uch. Realii, problemy ta perspektyvy vyshchoi medychnoi osvity; 2021 Ber 25; Poltava. Poltava: UMSA; 2021. s. 121-3. [in Ukrainian].
  2. Aziz N, Zain Z, Muhammad R, Raja Z, Mustapa AM, Mohd NH. Prioritizing causes of procrastination among university students: An empirical analysis. J Telecomm Elect and Comp Engg. 2017;9:179-83.
  3. Xu J, Marjia M, Ahluwalia K, Zada DK, Tavakolizaeh N, Dao M. Interventional procrastination strategies for young adults in virtual settings: A systematic review. PsyArXiv [Internet]. 2021 May 8. Available from: https://psyarxiv.com/cgvdb. DOI: https://doi.org/10.31234/osf.io/ cgvdb.
  4. Uma E, Lee CH, Shapiai SNHBM, Binti Mat Nor AN, Soe HHK, Varghese E. Academic procrastination and self-efficacy among a group of dental undergraduate students in Malaysia. J Educ Health Promot. 2020;9:326.
  5. Wolgin M, Grabowski S, Elhadad S, Frank W, Kielbassa AM. Comparison of a prepCheck-supported self-assessment concept with conventional faculty supervision in a pre-clinical simulation environment. Eur J Dent Educ. 2018;22(3): e522-e529.
  6. Ron GI, Makerova NA. Otrabotka manualnyih navyikov na udalennyih zubah i ee rol v formirovanii professionalnyih kompetentsiy u studentov-stomatologov starshih kursov. Materialyi mezhdunar. kongressa. Stomatologiya bolshogo Urala; 2019 Dek 4-6; Ekaterinburg. Ekaterinburg; 2020. s. 152-153. [in Russian].
  7. Yanko NV. Spryiniattia fakhovykh kompetentnostei z profilaktyky stomatolohichnykh zakhvoriuvan sered studentiv 4 kursu stomatolohichnoho fakultetu Ukrainskoi stomatolohichnoho akademii. Visnyk problem biolohii ta medytsyny. 2019;1(148):221-224. [in Ukrainian].
  8. Varvara G, Bernardi S, Bianchi S, Sinjari B, Piattelli M. Dental Education Challenges during the COVID-19 Pandemic Period in Italy: Undergraduate Student Feedback, Future Perspectives, and the Needs of Teaching Strategies for Professional Development. Healthcare (Basel). 2021;9(4):454.
  9. Brailko NM, Tkachenko IM, Marchenko IIa, Nazarenko ZIu, Kovalenko VV. Problemy y perevahy orhanizatsii dystantsiinoho navchannia. V: Zhdan VM, redaktor. Materialy navch.-nauk. konf. z mizhnar. uch. Realii, problemy ta perspektyvy vyshchoi medychnoi osvity; 2021 Ber 25; Poltava. Poltava: UMSA; 2021. s. 41-4. [in Ukrainian].
  10. Gougeon M. Dental students to repeat a year, due to COVID-19 [Internet]. Dentistry Scotland; 2021. Available from: https://dentistryscotland. co.uk/ 2021/04/01/dental-students-repeat-year-due-covid-19/.
  11. Liakhovskyi VI, Niemchenko II, Horodova-Andrieieva TV, Krasnov OH, Liakhovska AV, Riabushko RM. Problemy vyshchoi medychnoi osvity v Ukraini. V: Zhdan VM, redaktor. Materialy navch.-nauk. konf. z mizhnar. uch. Realii, problemy ta perspektyvy vyshchoi medychnoi osvity; 2021 Ber 25; Poltava. Poltava: UMSA; 2021. s. 160-1. [in Ukrainian].
  12. Katerenchuk IP. Problemy vyvchennia terapii v systemi dodyplomnoi pidhotovky likaria: Chomu «ne skhodiatsia pazly»? V: Zhdan VM, redaktor. Materialy navch.-nauk. konf. z mizhnar. uch. Realii, problemy ta perspektyvy vyshchoi medychnoi osvity; 2021 Ber 25; Poltava. Poltava: UMSA; 2021. s. 123-4. [in Ukrainian].
  13. McKenzie CT, Tilashalski KR, Peterson DT, Lee White M. Effectiveness of Standardized Patient Simulations in Teaching Clinical Communication Skills to Dental Students. J Dent Educ. 2017;81:1179-86.
  14. McGleenon E, Morison S. Preparing dental students for independent practice: a scoping review of methods and trends in undergraduate clinical skills teaching in the UK and Ireland. Br Dent J. 2021;230:39-45.
  15. Koole S, Vandeweghe S, Mattheos N, De Bruyn H. Implant dentistry education in Europe: 5 years after the Association for Dental Education in Europe consensus report. European Journal of Dental education. 2014;18:43-51.
  16. Costa VS, Wanderley MT, Haddad A, Mayra KR, Prócidaraggio D, Imparato J, Bönecker M. Paediatric dentistry curriculum in undergraduate dental courses in Вrazil. Revista da abeno. 2020;20(2):93-101.
  17. Zheludev SE, Karaseva VV, Strizhakov VA. Osobennosti organizatsii samostoyatelnoy rabotyi studentov na profilnoy stomatologicheskoy kafedre v sovremennyih usloviyah. Problemyi stomatologii. 2013;1:67-70. [in Russian].

Публікація статті:

«Вістник проблем біології і медицини» Випуск 3 (161), 2021 рік , 212-215 сторінки, код УДК 378.147.611.31-053.2

DOI: