Бабенко В.І., Старченко І.І., Филенко Б.М., Ройко Н.В., Ніколенко Д.Є.

ОСОБЛИВОСТІ ВИКЛАДАННЯ ПАТОМОРФОЛОГІЇ В УМОВАХ ВОЄННОГО ЧАСУ


Про автора:

Бабенко В.І., Старченко І.І., Филенко Б.М., Ройко Н.В., Ніколенко Д.Є.

Рубрика:

МЕДИЧНА ОСВІТА

Тип статті:

Наукова стаття

Анотація:

Медична освіта є одним із найважливіших освітніх сегментів в Україні та в усьому світі. Для підвищення конкурентоспроможності наших випускників науково-педагогічні працівники повинні постійно модернізувати навчальний процес в сучасних умовах пандемії коронавірусної інфекції та неоголошеної загарбницької війни росії проти України. Метою роботи було висвітлити ключові питання викладання патоморфології та особливості організації навчального процесу в умовах воєнного часу. Патоморфологія посідає важливе місце в діагностичному процесі і допомагає майбутньому лікарю розуміти симптомо-синдромологічні аспекти більшості хвороб та формує чітке і системне уявлення нозологічної сутності патології при дослідженні на органному, тканинному та клітинному рівнях. У зв’язку з виникненням пандемії коронавірусної хвороби навчальний процес перейшов у дистанційну форму, а згодом – в змішану. Саме в цей період була помітна перша хвиля зниження рівня мотивації студентів до активного та наполегливого здобування нової інформації. Тому, одним з пріоритетних напрямків роботи зі здобувачами освіти під час дистанційних занять є їх мотивація, що потребує високих організаторських здібностей від науково-педагогічного працівника з правильною координацією навчання з індивідуалізованим підходом до кожного студента для забезпечення зацікавленості предметом. Кожен здобувач вищої освіти має можливість отримати повний обсяг інформації з дисципліни «Патоморфологія» на веб-сторінці кафедри патологічної анатомії з секційним курсом та в репозитарії університету для продуктивної самопідготовки. На тлі тривалої пандемії військові дії, що раптово розпочалися на території нашої країни, призвели до досить глибокого психо-емоційного потрясіння, що мало хвилеподібний перебіг з розвитком посттравматичного синдрому. Як наслідок, мотивація до навчання та праці значно знизилася у здобувачів освіти та науково-педагогічних працівників. Тому, в умовах воєнного часу ми повинні брати до уваги не лише матеріальні ресурси, технічного забезпечення та доступ до інтернет-ресурсів, а й психологічний стан здобувачів та науково-педагогічних працівників. В умовах викликів сьогодення необхідно проводити постійний пошук новітніх методів викладання з метою забезпечення повноцінного навчального процесу. Також, крім безперервного оволодіння навиками користування сучасними технологіями, які постійно оновлюються, важливим є удосконалення знань психологічної педагогіки, що має неоціненне значення в умовах воєнного часу.

Ключові слова:

воєнний стан, навчальний процес, дистанційне навчання, психологічна педагогіка.

Список цитованої літератури:

  1. Babenko VI, Sovgyrya SM, Vynnyk NI, Nikolenko DYe, Fylenko BM, Royko NV. Navchalno-metodychne ta materialno-tekhnichne zabezpechennya osvitnogo protsesu pry vyvchenni patomorfologiyi. Materialy XVIII Vseukr. nauk.-prakt. konf. v onlayn-rezhymi za dopomogoyu systemy microsoft teams Aktualni pytannya vyshchoyi medychnoyi (farmatsevtychnoyi) osvity: vyklyky sogodennya ta perspektyvy yikh vyrishennya; 2021 Trav. 20–21; Ternopil. Ternopil: TDMU; 2021. s. 44–48. [in Ukrainian].
  2. Romanyuk AM, Gyryavenko NI, Lyndin MS, Moskalenko RA, Sikora VV, Karpenko LI, et al. PathApp – mobilnyy dodatok dlya vyvchennya patomorfologiyi. Materialy IV vseukrayinskoyi naukovo-praktychnoyi konferentsiyi z mizhnarodnoyu uchastyu Teoriya ta praktyka suchasnoyi morfologiyi; 2020 Lyst. 4–6; Dnipro. Dnipro: Dnipropetrovska medychna akademiya MOZ Ukrayiny; 2020. s. 96–97. [in Ukrainian].
  3. Fylenko BM, Royko NV, Starchenko II, Proskurnya SA, Prylutskyy OK. Porivnyalnyy analiz uspishnosti studentiv pid chas dystantsiynogo navchannya i tradytsiynoyi formy osvity. Aktualni problemy suchasnoyi medytsyny: Visnyk Ukrayinskoyi medychnoyi stomatologichnoyi akademiyi. 2020;3(71):245–248. [in Ukrainian].
  4. Royko NV, Fylenko BM, Proskurnya SA, Sovgyrya SM. Riven motyvatsiyi ta stavlennya studentiv do vyvchennya patomorfologiyi. Svit medytsyny ta biologiyi. 2017;4(62):212–215. [in Ukrainian].
  5. Dong H. Prospect of Applications Research on Digital Pathology Teaching Resources. Abstracts of International Conference on Education, Psychology, and Management Science (ICEPMS); 2018; Shanghai. London: FRANCIS ACAD PRESS; 2018. p. 635–639. DOI: 10.25236/icepms.2018.1392018.
  6. Shulyatnikova TV. Osoblyvosti audytornoyi ta pozaaudytornoyi roboty studentiv stomatologichnogo profilyu pid chas vyvchennya patomorfologiyi v zaporizkomu derzhavnomu medychnomu universyteti. Medychna osvita. 2018;3:124–127. [in Ukrainian].
  7. Yeroshenko GA, Shepitko VI, Yakushko OS, Lysachenko OD, Skotarenko TA, Vilkhova OV, et al. Dosvid vprovadzhennya dystantsiynoyi formy navchannya na kafedri gistologiyi, tsytologiyi ta embriologiyi. Vistnyk problem biologiyi i medytsyny. 2020;2(156):194–197. DOI: 10.29254/2077–4214–2020–2–156–194–197. [in Ukrainian].
  8. Sydorenko AG, Lutsenko RV, Chechotina SYu, Lutsenko OA, Kapustnick Yu O. Formuvannya pozytyvnoyi motyvatsiyi do navchannya u zdobuvachiv osvity pid chas dystantsiynogo navchannya. Zb. nauk. materialiv II mizhnar. nauk.-prakt. konf. Psykhologopedagogichni kordynaty rozvytku osobystosti; 2021 Cherv 3–4; Poltava; 2021. s. 195–198. [in Ukrainian].
  9. Shopina MO, Yakunin YaYu. Navchannya v umovakh viyskovogo stanu. In: Absrtacts of the XIII International Scientific and Practical Conference Multidisciplinary academic research, innovation and results; 2022 Apr 5–8; Prague: International science group; 2022. p. 511–513. [in Ukrainian].
  10. Omelyan SM, Chyzhma DM. Psykhologichni osoblyvosti stresostiykosti osobystosti v ekstremalnykh umovakh. Perspektyvy rozvytku suchasnoyi psykhologiyi. 2022;10:38–42. [in Ukrainian].
  11. Kobets OV, Kuzmenko Yu V. Osobysti resursy yak chynnyky pidtrymannya psykhologichnogo blagopoluchchya v umovakh ekzystentsiynykh zagroz. Visnyk Natsionalnogo universytetu oborony Ukrayiny. 2022;2(66):43–48. DOI: 10.33099/2617–6858–22– 66–2–43–49. [in Ukrainian].

Публікація статті:

«Вістник проблем біології і медицини» Випуск 2 Том 1 (164), 2022 рік , 293-300 сторінки, код УДК 378.147:616-092

DOI: