Білаш С.М., Коптев М.М., Проніна О.М., Пирог-Заказникова А. В., Олійніченко Я.О., Донченко С.В.

ПРОБЛЕМНІ АСПЕКТИ ПРАКТИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ З КЛІНІЧНОЇ АНАТОМІЇ І ОПЕРАТИВНОЇ ХІРУРГІЇ НА ДОДИПЛОМНОМУ ЕТАПІ


Про автора:

Білаш С.М., Коптев М.М., Проніна О.М., Пирог-Заказникова А. В., Олійніченко Я.О., Донченко С.В.

Рубрика:

МЕДИЧНА ОСВІТА

Тип статті:

Наукова стаття

Анотація:

Клінічна анатомія і оперативна хірургія є практично орієнтованою напівклінічною дисципліною, яка висвітлює прикладні аспекти сучасної анатомії. Її основоположник, видатний вітчизняний хірург та морфолог М.І. Пирогов, ще в позаминулому сторіччі зрозумів наскільки важливим для медичної практики є нерозривне вивчення анатомічної будови тіла людини разом із оперативною технікою. Відтоді топографічна анатомія і оперативна хірургія була невід’ємною складовою освітніх програм медичних вишів. Кафедра топографічної анатомії і оперативної хірургії Української медичної стоматологічної академії завжди демонструвала високий рівень практичної підготовки студентів із цієї дисципліни. Однак зміни до освітніх програм, які були внесені протягом останніх років, почали негативно позначатися на практичній підготовці здобувачів освіти із клінічної анатомії та оперативної хірургії. Метою роботи було проаналізувати вплив останніх змін у програмах із клінічної анатомії і оперативної хірургії на практичну підготовку здобувачів освіти. Як свідчить проведений аналіз, кафедра топографічної (згодом – клінічної) анатомії і оперативної хірургії Української медичної стоматологічної академії завжди мала значні здобутки у практичній підготовці своїх учнів. У 2015–2019 роках переможцями ІІ‑го етапу Всеукраїнської студентської олімпіади з оперативної хірургії та топографічної анатомії тричі ставали студенти нашого вишу, 20 вихованців кафедри отримали перемогу у різних підконкурсах олімпіад та всеукраїнських змагань. Із 2016 року здобувачі освіти, які брали активну участь у роботі студентської наукової групи кафедри, отримали 18 дипломів переможців І–ІІІ ступенів за участь у студентських наукових конференціях в Україні та за кордоном. Останні зміни, внесені до освітніх програм, призвели до різкого зменшення годин, відведених для практичної роботи здобувачів освіти, що унеможливило повноцінне оволодіння практичними навичками з дисципліни. Виправити ситуацію можливо уведенням до навчальних планів нової наскрізної дисципліни «Описова та клінічна анатомія з основами оперативної хірургії» або ж уведенням самостійної обов’язкової освітньої компоненти «Клінічної анатомії і оперативної хірургії», у структурі якої основна частина навчальних годин буде відведена практичній роботі. Внесення змін до освітніх програм із уведенням обов’язкової освітньої компоненти «Клінічна анатомія і оперативна хірургія» є нагальною потребою, що сприятиме не лише покращанню розуміння морфології людини, але дозволить створити міцну базу практично-­орієнтованих знань для практичної роботи у хірургічній галузі.

Ключові слова:

клінічна анатомія і оперативна хірургія, практична підготовка, навчальні плани, освітні програми.

Список цитованої літератури:

  1. Vovk Yu N. Klinicheskaya anatomiya – osnova sovremennoy morfologi i khirurgii. Morfologiya. 2016;3(10):354–7. [in Russian].
  2. Bilash SM, Skrypnikova TP, Skrypnikov AM, Skrypnikov PM, Pronina OM, Polovyk OYu, et al. Zhyttyevyy ta tvorchyy shlyakh M.S. Skrypnikova: cherez pryzmu zhyttya. Visnyk problem biolohiyi i medytsyny. 2021;2(160):9–10 [in Ukrainian].
  3. Hnatyuk MS, Konovalenko SO, Kritsak MYU, Yasinovsʹkyy OB. Osoblyvosti zasvoyennya praktychnykh navychok studentamy medychnoho fakulʹtetu pry vyvchenni klinichnoyi anatomiyi ta operatyvnoyi khirurhiyi. Klinichna anatomiya ta operatyvna khirurhiya. 2021;20(1):43–47. [in Ukrainian].
  4. Bilash SM, Koptev MM, Pronina OM, Pyroh-Zakaznykova AV, Oliynichenko YAO. Obhruntuvannya neobkhidnosti perehlyadu y onovlennya osvitnʹo-profesiynykh prohram «Medytsyna» i «Pediatriya» na dodyplomnomu etapi pidhotovky medychnykh kadriv.. V: Zhdan VM, redaktor. Materialy navchalʹno-naukovoyi konferentsiyi z mizhnarodnoyu uchastyu Suchasni trendy rozvytku medychnoyi osvity: perspektyvy i zdobutky; 2022 Ber 24; Poltava. Poltava: PDMU; 2022. s. 26–27. [in Ukrainian].
  5. Papa V, Vaccarezza M. Teaching Anatomy in the XXI Century: New Aspects and Pitfalls. The Scientific World Journal. 2013:310348. DOI: 10.1155/2013/310348.

Публікація статті:

«Вістник проблем біології і медицини» Випуск 2 Том 1 (164), 2022 рік , 301-308 сторінки, код УДК 378.147:611.01:616–089

DOI: