Скрипнікова Т.П., Кулай О.О., Хміль Т.А., Гуржій О.В., Приходченко С.В., Тимошенко Ю.В.

ОСОБЛИВОСТІ ЛЕКЦІЇ У ФОРМАТІ ВІДЕОКОНФЕРЕНЦІЇ В ПРАКТИЦІ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ ЛІКАРІВ-СТОМАТОЛОГІВ


Про автора:

Скрипнікова Т.П., Кулай О.О., Хміль Т.А., Гуржій О.В., Приходченко С.В., Тимошенко Ю.В.

Рубрика:

МЕДИЧНА ОСВІТА

Тип статті:

Наукова стаття

Анотація:

Закладам вищої освіти України доводиться функціонувати в надзвичайно складних обставинах, які обумовлені реаліями повсякденного життя: в умовах глобальної пандемії короновірусної інфекції, в умовах воєнного стану пріоритетною важливістю є продовження освітнього процесу та необхідність комунікаційної підтримки здобувачів вищої освіти і викладачів. В даний час виникає нагальна необхідність розглянути організаційнометодичні умови віртуального освітнього процесу і можливості використання таких традиційних педагогічних форм як лекція. Мета статті полягає у визначенні організаційно-методичних особливостей лекції у форматі відеоконференції в практиці післядипломної освіти лікарів-стоматологів. Серед суттєвих переваг такої лекції можна відзначити наступні: відсутність географічних обмежень, розмір аудиторії, що обмежений лише технічними можливостями; запис лекції, який можна переглянути у незміненому вигляді; відбувається передача знань в інтерактивному режимі; в можливості слухачів перетворюватись на реальних співрозмовників для обміну досвідом. Разом з тим, лекція у форматі відеоконференції не позбавлена і ряду недоліків, таких як необхідність відповідного оснащення у всіх учасників навчального процесу; підключення до високошвидкісного Інтернету; наявність відповідного рівня інформаційно-комунікаційної грамотності; лектору необхідно мати заздалегідь підготовлений «контент», на створення якого потрібно більше часу і зусиль; важко володіти увагою аудиторії; існує емоційна криза. Лекційна аудиторія післядипломної освіти дуже різноманітна: це лікарі-інтерни з меншим клінічним досвідом і лікарі-курсанти з більш значним досвідом до декількох десятирічь, які мають місце роботи в різних закладах: бюджетній поліклініці, приватній клініці, іншому ЗВО. Щоб задовольнити аудиторію лектори приділяють значну увагу порівнянню традиційного і нетрадиційного клінічного перебігу стоматологічних хвороб, питанням їх диференційної діагностики і сучасним методам лікування. Ілюстрації клінічних випадків завжди власні або співробітників кафедри, тому що лікарям відомі приклади з Інтернету, окрім того вони мають можливість порівнювати лекцій, бо можуть бути слухачами інших лекторів і наукових спільнот. Життя, здоров’я та безпека слухачів і викладачів – це вагомо і суттєво, тому у нашому сьогоденні онлайн-заняття стають єдиною можливою формою навчання. Використання особливостей лекції у форматі відеоконференції в практиці післядипломної освіти лікарів-стоматологів забезпечує її безперервність та ефективність.

Ключові слова:

лекція, відеоконференція, онлайн-навчання, післядипломна освіта.

Список цитованої літератури:

  1. Kaskova LF, Andriianova OYu, Karpenko OO, Yatsenko IYu. Rol informatsiinykh kompiuternykh tekhnolohii u piznavalnii diialnosti studentiv. Materialy navch.-nauk. konf. z mizhnar. uchastiu Innovatsiini tekhnolohii v orhanizatsii samostiinoi roboty studentiv medychnykh osvitnikh zakladiv; 2017 Ber 23; Poltava. Poltava: UMSA; 2017. s. 60–62. [in Ukrainian].
  2. Kaskova LF, Andriianova OYu, Karpenko OO, Khmil OV. Informatsiini kop′iuterni tekhnolohii yak skladova navchalnoho protsesu. Materialy Vseukrainskoi navchalno-naukovoi konferentsii z mizhnarodnoiu uchastiu, prysviachenoi pam′iati rektora chlenakorespondenta NAMN Ukrainy, profesora Leonida Yakymovycha Kovalchuka (z dystantsiinym pidiednanniam VM(F)NZ Ukrainy za dopomohoiu videokonferents-zviazku) Realizatsiia zakonu Ukrainy «Pro vyshchu osvitu» u vyshchii medychnii ta farmatsevtychnii osviti Ukrainy; 2015 Тrav 21–22; Ternopil; 2015. s. 178–179. [in Ukrainian].
  3. Nahorna NO, Sinchenko DM. Pidvyshchennia kvalifikatsii vykladachiv. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia. 2014;42(4):118– 130. [in Ukrainian].
  4. Nahornyi VV, Nahorna NO, Sinchenko DM. Interaktyvna lektsiia yak suchasna forma vykladannia dystsypliny u vyshchii shkoli. Zbirnyk materialiv Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii Aktualni pytannia pidhotovky maibutnikh farmatsevtychnykh ta medychnykh fakhivtsiv v umovakh suchasnoi osvity; 2016 Liut 15- Ber 24; Zhytomyr. Zhytomyr: KVNZ «Zhytomyrskyi bazovyi farmatsevtychnyi koledzh im. H.S. Protasevycha»; 2016. s. 187–189. [in Ukrainian].
  5. Udod OA, Trubka IO, Stulikova VS. Dystantsiina osvita i praktychna pidhotovka zdobuvachiv vyshchoi osvity za spetsialnistiu «Stomotalohiia». Visnyk stomatolohii. 2020;113(4):106–109. [in Ukrainian].
  6. Lisetska IS. Dystantsiina forma navchannia studentiv-medykiv yak vyklyk sohodennia. Suchasna pediatriia. 2020;7(111):81–86. [in Ukrainian].
  7. Ministerstvo rozvytku ekonomiky, torhivli ta silskoho hospodarstva Ukrainy. Nakaz № 610 vid 23.03.2021 Pro zatverdzhennia profesiinoho standartu na hrupu profesii «Vykladachi zakladiv vyshchoi osvity. Ministerstvo rozvytku ekonomiky, torhivli ta silskoho hospodarstva Ukrainy; 18 s. [in Ukrainian].
  8. Zhdan VM, Kitura YeM, Babanina MYu, Kyrian OA, Tkachenko MV. Formuvannia suchasnoho imidzhu vykladacha vyshchoi shkoly. Zbirnyk statei VI Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii Aktualni pytannia linhvistyky, profesiinoi linhvodydaktyky, psykholohii i pedahohiky vyshchoi shkoly; 2021 Lyst 25–26; Poltava. Poltava: Vyd-vo «Astraia»; 2021. s. 10–13. [in Ukrainian].

Публікація статті:

«Вістник проблем біології і медицини» Випуск 2 Том 1 (164), 2022 рік , 354-361 сторінки, код УДК 378.147:616.314

DOI: