Бойко Ю. С., Соколенко Л. С., Танасійчук Ю. М.

ЗМІНИ МОРФОФУНКЦІОНАЛЬНИХ ПОКАЗНИКІВ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ У ВІДПОВІДЬ НА ДОЗОВАНЕ ФІЗИЧНЕ НАВАНТАЖЕННЯ


Про автора:

Бойко Ю. С., Соколенко Л. С., Танасійчук Ю. М.

Рубрика:

ФІЗІОЛОГІЯ

Тип статті:

Наукова стаття

Анотація:

Пошук шляхів підвищення рухової активності студентської молоді залишається актуальним, у зв’язку зі зниженням рівня здоров’я, яке і надалі спостерігається. Мета дослідження – визначити особливості змін морфофункціональних показників здобувачів освіти у відповідь на дозоване фізичне навантаження. Об’єкт і методи дослідження. У дослідженні брали участь практично здорові здобувачі вищої освіти 18±0,7 років І-ІІ курсів навчання (n=40), які не займалися регулярно спортом у минулому та теперішньому часі. Для визначення стану серцево-судинної системи здобувачів освіти у відповідь на виконання проби з дозованим фізичним навантаженням Мартіне-Кушелєвського застосовували сертифікований прилад ПАК «Омега-М». Для визначення стану дихальної системи використовували вимірювання життєвої ємності легень. Працездатність визначали за допомогою тесту PWC170 методом велоергометрії. Для визначення рівня загальної витривалості використовували біг на 1000. Ті, хто зголосився на участь у дослідженні були розділені на тестові групи за принципом: до групи 1 (n=20), увійшли здобувачі освіти, які займалися ігровими видами спорту; до групи 2 (n=20), увійшли здобувачі освіти, які займалися ациклічними/циклічними видами фізкультурно-спортивної діяльності. Результати. Після проби з дозованим навантаженням рівень адаптації у осіб, які займалися переважно ациклічною/циклічною фізичною активністю зріс, але недостовірно (р>0,05). ЧСС після третьої хвилини відновлення по закінченні проведення функціональної проби в обох групах досліджуваних достовірно не відрізнялася (р>0,05). За всіма іншими показниками спостерігалося достовірне зростання у відповідь на дозоване тестове фізичне навантаження в обох групах досліджуваних. Маса тіла досліджуваних обох груп не мала достовірних змін (р>0,05). Теж стосується і результатів бігу на 1000 м у випробуваних групи 1. Інші показники достовірно змінилися в обох групах від початку до кінця дослідження. Обговорення. Виявлено, що для поточної експериментальної вибірки не було суттєвої різниці у впливі переважно різних за характером видах тренувальних навантажень, за результатами реакції організму на дозоване фізичне навантаження. Можна стверджувати, що саме регулярність занять за програмами побудованими з урахуванням принципів фізичного виховання та підвищення загального рівня фізичної активності є тими факторами, що визначають адаптаційні морфофункціональні перебудови систем життєзабезпечення студентської молоді. Висновки. В цілому, збільшення часу організованої рухової активності фізкультурно-спортивного характеру сприяє підвищенню рівня здоров’я здобувачів, про що свідчить динаміка морфофункціональних показників протягам дослідження та у відповідь на дозоване фізичне навантаження. Перспективи подальших досліджень. Подальші дослідження будуть спрямовані на побудову комплексної програми фізкультурно-оздоровчої роботи зі здобувачами освіти спеціальної медичної групи.

Ключові слова:

рухова активність, студентська молодь, фізичне виховання.

Список цитованої літератури:

  1. Griban GP, Dikhtiarenko ZM, Yeromenko EA, Lytvynenko AM, Koval AA, Ramsey IV, et al. Influence of positive and negative factors on the university students’ health. Wiadomości Lekarskie [Internet]. 2020 [cited 2022 Apr 28];73(8):1735-46. Available from: https://doi. org/10.36740/wlek2020081 28.
  2. Gorna O, Stanishevskа T, Kopulova T, Yusupova O, Horban D. Research of the somatic health of student youth using information and communication technologies. E3S Web of Conferences [Internet]. 2020 [cited 2022 Apr 28];166:10034. Available from: https://doi. org/10.1051/e3sconf/2020166 10034.
  3. Burner A. Examining the Relationship Between High School Physical Education and Fitness Outcomes in College Students. The Physical Educator [Internet]. 2019 [cited 2022 Apr 28];76(1):285-300. Available from: https://doi.org/10.18666/tpe-2019-v76-i1-8462.
  4. Komarov MN, Zavalishina SY, Karpushkin AA, Malyshev AV, Kumantsova ES. Rehabilitation Potential of Physical Activity Complex with Elements of Sports and Health Tourism in Case of Dysfunction of the Cardiovascular System in Adolescence. Indian Journal of Public Health Research & Development [Internet]. 2019 [cited 2022 Apr 28];10(10):1814-1818. Available from: https://doi.org/10.5958/0976- 5506.2019.03108.5.
  5. Kondakov V, Kopeikina E, Nikulina D, Voloshina L, Balysheva N. The orientation on the student’s identity and its influence on size and nature of physical activity. Amazonia [Internet]. 2018 [cited 2022 Apr 28];7(13):58-4. Available from: https://amazoniainvestiga.info/index. php/amazonia/article/ view/494.
  6. Wrench A. Framing citizenship: from assumptions to possibilities in health and physical education. Sport, Education and Society [Internet]. 2017 Nov 16 [cited 2022 Apr 28];24(5):455-67. Available from: https://doi.org/10. 1080/13573322.2017.1403314.
  7. González-Valero G, Ubago-Jiménez JL, Ramírez-Granizo IA, Puertas-Molero P. Association between Motivational Climate, Adherence to Mediterranean Diet, and Levels of Physical Activity in Physical Education Students. Behavioral Sciences [Internet]. 2019 Apr 11 [cited 2022 Apr 28];9(4):37. Available from: https://doi.org/10.3390/bs9040037.
  8. Doroshenko E, Hurieieva A, Symonik A, Chernenko O, Chernenko A, Serdyuk D, et al. Differentiation of Physical Loads in Female Students of Different Motor Ages. Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ [Internet]. 2021 Jun 25 [cited 2022 Apr 28];21(2):158-66. Available from: https://doi.org/10.17309/tmfv.2021.2.09.
  9. Petruk L, Grygus I. Wpływ ćwiczeń fizycznych na rozwój fizyczny i fizyczne przygotowanie studentek pierwszego roku studiów. Sport i Turystyka. Środkowoeuropejskie Czasopismo Naukowe [Internet]. 2019 [cited 2022 Apr 28];2(3):97-105. Available from: https://doi. org/10.16926/ sit.2019.02.25.
  10. Thorburn M, Gray S, O’Connor J. Creating thriving and sustainable futures in physical education, health and sport. Sport, Education and Society [Internet]. 2019 May 22 [cited 2022 Apr 28];24(6):550-7. Available from: https://doi.org/10.1080/13573322.2019.1610375.
  11. Wang L, Li J, Bai S, Liu T, Pei T, Liu Z, Wang L, et al. The effect of different exercise on anxiety and depression of college students. In: 2018 International conference on biotechnology and bioengineering (8TH ICBB) [Internet]; 2019; Budapest; 2019 [cited 2022 Apr 28]; p. 020033-4. Available from: https://doi.org/10.1063/1.5092411.
  12. Kuna D, Miholic SJ, Persun J. Intensifying Physical Education Classes Through the Application of Contemporary Aerobics Program. Acta kinesiologica. 2018;12(2):45-50.
  13. Golovin MS, Shigaeva EA, Kolosova TI, Aizman RI Morphofunctional features of female students trained according to different physical education programs. Theory and Practice of Physical Culture. 2020;2:12.
  14. Görner K, Reineke A. The influence of endurance and strength training on body composition and physical fitness in female students. Journal of Physical Education and Sport. 2020;20:2013-2020. Available from: https://efsupit.ro/images/stories/iulie2020/Art%20272.pdf
  15. Guijarro-Romero S, Viciana J, Casado-Robles C, Mayorga-Vega D. Does a Physical Education based fitness program benefit everyone regardless of the students’ physical fitness profile? A clusterrandomized controlled trial. Journal of Physical Education and Sport. 2020;20(3):1550-1560.
  16. Zavalishina SY, Karpov VYu, Rysakova OG, Rodionova IA, Pryanikova NG, Shulgin AM. Physiological reaction of the body of students to regular physical activity. Journal of Biochemical Technology. 2021;12.2:44-47.
  17. Kondakov V, Voloshina L, Kopeikina E. Physical and recreational preventing measure technology of disturbances in the cordial and vascular system. International Journal of Advanced Biotechnology and Research. 2018;9.1:990-996.
  18. Grishko L, Zavadska N, Novikova I. Influence of physical exercises on the development of morphofunctional indices of student youth. Scientific Journal of National Pedagogical Dragomanov University. [Internet]. 2021 Jun 22 [cited 2022 Apr 28];6(137):13-5. Available from: https://doi.org/10.31392/npu-nc.series15.2021.6(137).03.
  19. Petrachkov O, Yarmak O. Priority areas for development of scientific research: domestic and foreign experience. Publishing House “Baltija Publishing”; 2021. Chapter, Morphofunctional screening of 17-19 years old young men in the process of physical education; p. 177-197. Available from: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-049-0-39.

Публікація статті:

«Вістник проблем біології і медицини» Випуск 2 Том 2 (165), 2022 рік , 280-289 сторінки, код УДК 706.011+796.032

DOI: