Третяк Т. О., Дрегваль І. В., Севериновська О. В.

ДОСЛІДЖЕННЯ ОБРАЗНОГО ТИПУ МИСЛЕННЯ У СТУДЕНТІВ-БІОЛОГІВ


Про автора:

Третяк Т. О., Дрегваль І. В., Севериновська О. В.

Рубрика:

ФІЗІОЛОГІЯ

Тип статті:

Наукова стаття

Анотація:

Стаття присвячена розкриттю механізмів регуляції фізіологічного забезпечення психічних процесів і встановленню можливості кірліанфотографії для оцінки психоемоційного стану при наочно-образному мисленні. Встановили різноспрямовані зміни ЧСС: збільшення у осіб з середнім рівнем розвитку наочно-образного мислення й зменшення – у осіб з високим рівнем розвитку цієї розумової активності, незалежно від курсу навчання. Збільшення показника моди, підвищення амплітуди моди та зниження варіаційного розмаху при наочно-образному мисленні є відображенням впливу центрального контуру регуляції на автономний. У студентів із середнім рівнем образного мислення відмічали збільшення індексу напруги регуляторних систем, що характеризує стан компенсованого дистресу. У студентів з високим рівнем розвитку показники когнітивної здібності стрес-індексу зменшувались, що вказувало на комфортний функціональний стан при виконанні завдання. У всіх студентів-біологів при наочно-образному мисленні спостерігали достовірне зменшення вегетативного показника, що вказувало на підвищення рівня функціонування організму. Чим вищий рівень прояву образного мислення, тим більша ступінь енергетики світіння при кірліанографії.

Ключові слова:

образне мислення, кірліанографія, нейровегетативний стан людини

Список цитованої літератури:

  • 1. Балин В.Д. Практикум по общей, экспериментальной и прикладной психологии: Учеб. пособие / В.Д. Балин, В.К. Гайда, В.К. Горбачевский [и др.].; Под общей ред. А.А. Крылова, С.А. Маничева. – СПб.: Питер, 2000. – 560 с.
  • 2. Бань А.С. Вегетативный показатель для оценки вариабельности ритма сердца спортсменов / А.С. Бань, Г.М. Загородный // Медицинский журнал. – 2010. − № 4. – С. 127-130.
  • 3. Башлыков А.А. Образное представление состояния сложных технологических объектов управления / А.А. Башлыков // Искусственный интеллект и принятие решений. – 2012. − № 3. – C. 9-18.
  • 4. Валькман Ю.Р. О языке образного мышления / Ю.Р. Валькман, Л.Р. Исмагилова // Доклады международной конференции "Диалог 2004". − 2004. – C. 90-97.
  • 5. Глухова Н.В. Разработка метода анализа геометрических и яркостных параметров изображений газоразрядного излучения [Електронний ресурс] / Н.В. Глухова, Л.А. Песоцкая // Конференция «Биофизические методы в клинической лабораторной диагностике». – 2015. – С.–Петербург. – 6 с. – Режим доступу до журн.:  https://yadi.sk/d/6YiVh3pphvdJu.
  • 6. Елисеева И.И. Общая теория статистики / И.И. Елисеева, М.М. Юзбашев. − М.: Финансы и статистика, 2002. – 102 с.
  • 7. Карелин А.А. Большая энциклопедия психологических тестов / А.А. Карелин. – М.: Эксмо, 2007. – 416 c.
  • 8. Киселев А.Р. Динамика мощности низко- и высокочастотного диапазонов спектра вариабельности сердечного ритма у больных ишемической болезнью сердца с различной тяжестью коронарного атеросклероза в ходе нагрузочных проб / А.Р. Киселев, В.И. Гриднев, О.М. Посненкова [и др.] // Физиология человека. – 2008. – Т. 34, № 3. – С. 57-64.
  • 9. Миронова Е.Е. Сборник психологических тестов. Часть I: Пособие Сост. Е.Е. Миронова. – М.: Женский институт ЭНВИЛА, 2005. – 155 с.
  • 10. Песоцкая Л.А. Способ экспресс-диагностики психоэмоционального состояния человека / Патент Украины № 49283 А61В5/05.– Бюл. № 9. – 2002.
  • 11. Петров А.В. Классификация средств наглядности в современной системе обучения / А.В. Петров, Н.Б. Попова // Мир науки, культуры, образования. – 2007. – № 2 (5). − C. 88-92.
  • 12. Пісоцька Л.А. Біоенергетичні методи дослідження як здоров’язберігаючі нанотехнології в педагогічному процесі / Л.А. Пісоцька, Т.В. Лакіза, Ю.О. Лоян [та ін.] // Системи обробки інформації. – 2013. – Вип. 6 (113). – С. 277-280.
  • 13. Сафронова Н.В. Моделирование психологических процессов познания как познавательный прием / Н.В. Сафронова // Вектор науки ТГУ. − 2011. – Т. 2 (5). − C. 241-244.
  • 14. Скрипко З.А. Роль процесса наблюдения в изучении естественнонаучных законов природы / З.А. Скрипко // Вестник Томского государственного педагогического университета. – 2004. − № 6. − C. 100-104.
  • 15. Филлипс Ч. Креатив и образное мышление: 50+50 задач для тренировки / Ч. Филлипс. − М.: Эксмо, 2012. −192 с.
  • 16. Leka-Mulaku L. The Significance of the Visual-figurative Art in the Development of Children’s Upbringing and Creativity / L. Leka-Mulaku // Int. J. of Scientific & Engineering Research. – 2013. − Vol. 4 (3). − P. 1-8.
  • 17. Rubtsov V.V. Psychological Research on Genesis and Development of Everyday Concepts in Educational Dialogue (Second Stage) / V.V. Rubtsov, A.A. Margolis, M.V. Telegin // Psychological Science and Education. − 2008. – Vol. 2. – P. 61-69.
  • 18. Schacter D.L. Episodic future thinking and episodic counterfactual thinking: intersections between memory and decisions / D.L. Schacter // Neurobiol. Learn. Mem. – 2015. – Vol. 117. – P. 14-21.

Публікація статті:

«Вістник проблем біології і медицини» Випуск 1 Том 2 (127), 2016 рік , 284-287 сторінки, код УДК 57.024 + 072.616.717