Харченко Л. Б., Плиска О. І., Груша М. М., Шкробанець І. Д.

СТАН КОНТРАСТНОЇ ЧУТЛИВОСТІ ПРИ ГІПЕРМЕТРОПІЇ У ДІТЕЙ ШКІЛЬНОГО ВІКУ


Про автора:

Харченко Л. Б., Плиска О. І., Груша М. М., Шкробанець І. Д.

Рубрика:

ПАТОМОРФОЛОГІЯ

Тип статті:

Наукова стаття

Анотація:

Метою дослідження було встановити можливість використання контрастної чутливості в діагностиці порушень рефракції зорової системи, а саме в діагностиці гіперметропії у школярів різних вікових груп. Для вирішення вказаної мети в роботі використано схему вікової періодизації людини, що враховує анатомічні, фізіологічні і соціальні фактори, яка була прийнята на VII-й конференції з проблем вікової морфології, фізіології та біохімії (1965). Оскільки навантаження на зоровий апарат починає зростати приблизно з 4-х років, то в наше дослідження були включені особи, які належать до таких вікових груп: перше дитинство (дівчата та хлопчики віком 4-7 років), друге дитинство (дівчата віком 8-11 років та хлопчики віком 8-12 років), підлітковий вік (дівчата віком 12-15 років та хлопчики віком 13-16 років) та юнацький вік (дівчата віком 17-20 років та юнаки віком 17-21 років). З огляду на досліджуваний контингент (діти, підлітки та особи юнацького віку, які проходять навчання в середній школі) розподіл в досліджуваних у вікових групах був наступним: дівчата віком 6-7 років складали вікову групу Д1 , хлопчики віком 6-7 років – групу Х1 , дівчата віком 8-11 років – групу Д2 , хлопчики віком 8-12 років – групу Х2 , дівчата віком 12-15 років – групу Д3 , хлопчики віком 13-16 років – групу Х3 , дівчата віком 16-17 років – групу Д4 , юнаки віком 17 років – групу Ю. Дослідження проведено за участю 744 школярів, з яких 393 особи жіночої і 351 особа чоловічої статі. Учасники дослідження розподілилися за віковими групами таким чином: група Д1 – 66 дівчат, група Д2 – 141 дівчинка, група Д3 – 126 дівчат, група Д4 – 60 дівчат, група Х1 – 51 хлопчик, група Х2 – 155 хлопчиків, група Х3 – 91 хлопчик, група Ю – 54 юнаки. У даній роботі, у кожного з обстежуваних визначали гостроту зору за допомогою таблиць Головіна-Сивцева, контрастну чутливість (КЧ) – за допомогою таблиці контрастних оптотипів. Вказані показники визначалися для кожного ока окремо. З огляду на відсутність істотної різниці між вибірками даних, що отримані при дослідженні правого та лівого ока, числові характеристики в роботі представлені виключно за результатами досліджень правого ока. Відсутністю порушень рефракції в групі учнів жіночої статі характеризувалося лише 47,84% осіб (n=188), а в групі учнів чоловічої статі – 50,14% осіб (n=176). Гіперметропію було виявлено в групі учнів жіночої статі у 17,05% осіб (n=67), а в групі учнів чоловічої статі у 17,38% осіб (n=61). Частота виявлення гіперметропії в групі дівчат та хлопців не набуває статистичної значущої розбіжності (χ2 =6,738; p=0,081). Серед учнів різних вікових груп, у 11,70% (n=46) досліджених осіб жіночої статі та у 11,97% (n=42) осіб чоловічої статі виявлено одночасне зниження значення індексу КЧ до 2 і нижче та гіперметропію. В групах учнів жіночої та чоловічої статі з гіперметропією чисельно переважали особи, у яких вперше діагностовано порушення рефракції із застосуванням методу визначення КЧ, що було підтверджено визначенням гостроти зору. Отримані результати дають підстави припустити можливість використання методу визначення стану КЧ з використанням таблиці контрастних оптотипів для ранньої доклінічної діагностики порушень рефракції у дітей шкільного віку.

Ключові слова:

контрастна чутливість, зоровий аналізатор, гіперметропія, порушення рефракції.

Список цитованої літератури:

  1. Petruk SE. Vpliv patologichnich staniv u ditey na navchalno-vichovniy process u zagalnoosvitnich navchalnich zakladach. Visnik Gluchivskogo nacionalnogo pedagogichnogo universitetu imeni Olreksandra dovgenka. Ser.: Pedagogichni nauki. 2015;27:207-14. [in Ukrainian].
  2. Kostecka АО. Mediko-оrganizaciyna technologia optimizacii monitoring porushen zoru u shkoliariv [avtoreferat]. Nacionalna medichna academia pisliadiplomnoi osviti imeni P.L. Shupika: Кiev; 2014. 26 s. [in Ukrainian].
  3. Ostapova О. Teoretichni aspekti profilaktiki zoru u molodshich shkolyariv u konteksti vikoristannia innivaciynich technologiy. Sportivniy visnik Pridniprovyia. 2010;2:71-3. [in Ukrainian].
  4. Bondarenko С. Trenuvannia zorovogo analizatora uchniv 11–12 rokiv pri roboti z kompyterom. Naukovi zapiski. Ser.: Pedagogika. 2007;3:80-3. [in Ukrainian].
  5. Maslova NM. Dinamika funkcionalnich pokaznikiv zorovoi sistemi ditey i pidlitkiv v procesi navchannia u shkoli [avtoreferat]. Doneckiy dergavniy medichniy universitet ім. М. Gorkogo. Doneck; 2005. 23 s. [in Ukrainian].
  6. Davidenko EB. Kak uluchshit zrenie. Netradicionnie metodi lechenia. Profilaktika i lechenie narusheniy zrenia po metodu amerikanskogo doktora U.G. Geytsa. Prakticheskie soveti. Upragnenia. Кiev: Оrbita; 1991. 79 s. [in Russiаn].
  7. Ferfilfayn IL. Blizorukost. К.: Кniga plus; 1987. s. 9-17. [in Russiаn].
  8. Bazarniy VF. Broshuri. Chast IV «Povishenie effektivnosti stanovlenia psochomotornich funkciy v procesi razvitia i obuchenia detey s pomocschu proizvolnich ritmov telesnich usiliy». Sergiev-Posad: 1995. 40 s. [in Russiаn].
  9. Oftalmologichna dopomoga v Ukaraine zа 2014-2017 roki. Analitichno-statistichniy dovivdnik. Кr-y: «POLIUM»; 2018. s. 4-5. [in Ukrainian].
  10. Charchenko LB, Plyska ОІ, Grusha ММ, Shkrobanets ІD. Viznachennia gostroti zoru ta kontrastnoi chutlivosti v riznich vikovich grupach shkoliariv. Uкr. j. меdicini, biologii tа sportu. 2020;5.1(23):230-5. [in Ukrainian].
  11. Campbell FW, Robson JG. Application of fourier analysis to the visibility of gratings. J. Physiol. 1968;197(3):551-66.
  12. Arden GB, Jacobson JJ. A simple grating test for contrast sensitivity: preliminary results indicate value in screening for glaucoma. Invest Ophthalmol Vis Sci. 1978;17(1):23-32.
  13. Volkov VV, Коlesnikova LN, Shelepin YЕ. Metodika klinicheskoy viziokontrastometrii. Vestnik oftalmologii. 1983;3:59-61. [in Russiаn].
  14. Avetisov SE, Каschenko ТP, Piамshinova АM. Zritelnii funkcii i ich korrekcia u detey: rukovodstvo dlia vrachey. М.: 2005. s. 872. [in Russiаn].
  15. Маlаchкоvа NV. Оgliad suchasnich neyrofizilogichnich ta oftalmologichnich danich v diagnostici ta likuvanni chvorich na avbliopiyu. «Віомевісаь амв віоѕосіаі. Аі\ітннороі.ос-зу». 2012;18:246-8. [in Ukrainian].
  16. Меllіnа VB. Vpliv prizmovich okuliariv na kontrastnu chunlivist u detey z disbinokularnoyu ambliopieyu v procesi lakuvannia. Екsperimentalna I klinechna vedicina. 2016;4(73):148-54. [in Ukrainian].
  17. Vdovichenko ЕU, Каdoshnikova IV, Plyska АI, Shkrobanets ID, Lazorishinets VV. Nedostatochnost konvergencii u shkolnikov 1-4 klassov i ee znachenie dla optimizacii pedagogicheskogo processa v mladshey shkole. Uкr. j. меdicini, biologii tа sportu. 2017;6(8):164-70. [in Russiаn].
  18. Charchenko LB, Vdovichenko EU, Каdoshnikova IV, Plyska AI, Shkrobanets ID, Lazorishinets VV. Меtоdi issledovania kontrastnoy chuvstvitelnosti zritelnogo analizatora u detey i podrostkov. Uкr. j. меdicini, biologii tа sportu. 2018;3(12):193-8. [in Russiаn].

Публікація статті:

«Вістник проблем біології і медицини» Випуск 2 (156), 2020 рік , 309-314 сторінки, код УДК 617.753:612.88-053.2.5

DOI: