Коба Л. В., Макарова М. О.

БІОРИТМОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ


Про автора:

Коба Л. В., Макарова М. О.

Рубрика:

ОГЛЯДИ ЛІТЕРАТУРИ

Тип статті:

Наукова стаття

Анотація:

Хронотип людини, як варіант циркадіанного ритму, визначає періодичні, достатньо стійкі у часі зміни її психофізіологічного стану, у тому числі, і працездатності протягом доби. В сучасних умовах організації освітнього процесу як в середній, так і у вищій школі суттєво збільшується кількість учнів та студентів з проміжним хронотипом. Студенти з різними хронотипами характеризуються різною добовою динамікою зміни температури тіла, показників кардіореспіраторної та вегетативної нервової систем. Біоритмологічні особливості студентів першого курсу впливають на зміни їх працездатності протягом робочого дня, тижня, досягнення певного рівня адаптації до організації освітнього процесу у вищому навчального закладі в кінці першого року навчання. Студенти з проміжним хронотипом вважаються найбільш адаптованими до навчального процесу в сучасних умовах.

Ключові слова:

хронотип, здобувачі освіти, фізіологічні особливості, біоритмологічні особливості.

Список цитованої літератури:

  1. Krot AF. Sovremennoe sostojanie hronobiologii. Voennaja medicina. 2012;4:121-31. [in Russian].
  2. Chernysheva MP. Cirkadiannye oscilljatory i gormony. Citologija. 2013;55(11):761-77. [in Russian].
  3. Enright T, Refinetti R. Chronotype, class times, and academic achievement of university students. Chronobiology International. 2017;34(4): 445-50.
  4. Luo Y, Pan R, Choi JH, Strobel J. Effects of Chronotypes on Students’ Choice, Participation, and Performance in Online Learning. Journal of Educational Computing Research. 2017;55(8):1069-87.
  5. Goncharenko MS, Timchenko AN. Adaptacionnye vozmozhnosti shkol’nikov v zavisimosti ot vozrasta i hronotipa. Prirodnichij al’manah. 2009;12:47-56. [in Russian].
  6. Rushakov DS. Harakteristika fiziologicheskih funkcij studentov s razlichnoj tipologicheskoj organizaciej. V: Snezhickij VA, redaktor. Materialy konferencii studentov i molodyh uchenyh, posvjashhennaja 90-letiju so dnja rozhdenija professora Borec Valentiny Maksimovny; 2017 Apr 20-21; Grodno. Grodno: GrGMU; 2017. s. 481-2. [in Russian].
  7. Kadovb EV, Sinkevich EV. Osobennosti rezhima pitanija studentov s razlichnymi hronotipami. V: Snezhickij VA, redaktor. Sovremennye dostizhenija molodyh uchenyh v medicine: sbornik materialov II Respublikanskoj nauch.-prakt. konf. s mezhdunarodnym uchastiem; 2015 Noja 27; Grodno. Grodno: GrGMU, 2015. s. 82-4. [in Russian].
  8. Mihajlenko DI. Osobennosti psihofiziologicheskogo sostojanija studentov v zavisimosti ot ih bioritmologicheskoj individual’nosti. V: Dimitriev DA, Saperova EV, redaktory. Fiziologija cheloveka: materialy Vserossijskoj zaochnoj nauchnoj konferencii s mezhdunarodnym uchastiem, posvjashhennoj 85-letiju fakul’teta estestvennonauchnogo obrazovanija Chuvashskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta im. I.Ja. Jakovleva. Cheboksary: Chuvash. gos. ped. un-t, 2016. s. 171-5. [in Russian].
  9. Balbatun OA. Hronofiziologicheskie osobennosti studentov medicinskogo VUZa. V: Snezhickij VA, redaktor. Aktual’nye problemy mediciny: materialy nauch.-prakt. konf., posvjashhennoj 55-letiju uchrezhdenija obrazovanija «Grodnenskij gosudarstvennyj medicinskij universitet»; 2013 Okt 3-4; Grodno. Grodno: GrGMU, 2013, Ch. 1. s. 48-52. [in Russian].
  10. Soltan MM. Mediko-social’nye aspekty sohranenija zdorov’ja studencheskoj molodezhi. V: Shebeko KK, redaktor. Zdorov’e dlja vseh: sbornik statej V Mezhdunarodnoj nauch.-prakt. konf. UO «Polesskij gosudarstvennyj universitet»; 2013 Apr 25-26; Pinsk. Pinsk: PolesGU, 2013. s. 145-9. [in Russian].
  11. Surnina OE. Hronotip i psihofiziologicheskie osobennosti studentov. Uchenye zapiski kafedry teoreticheskoj i jeksperimental’noj psihologii Rossijskogo gosudarstvennogo professional’no-pedagogicheskogo universiteta. 2008;2:85-97. [in Russian].
  12. Vitrishhak SV, Sichanova EV, Sanina EV, Klimenko AK. Osobennosti hronotipa studenty medicinskogo VUZA. Ukraуns’kij zhurnal klіnіchnoі ta laboratornoі medicini. 2012;7(2):84-6. [in Russian].
  13. Jusuphadzhieva LM. Hronofiziologicheskie osobennosti studentov Medicinskogo instituta 1, 3 kursov. Mezhdunarodnyj studencheskij nauchnyj vestnik [Internet]. 2018 Ijul [citirovano 2019 Mar 22]; 5. Dostupno: http://www.eduherald.ru/ru/article/view?id=19129 [in Russian].
  14. Kovtunenko AJu. Hronotipy i adaptivnye osobennosti studentov pedagogicheskogo fakul’teta. V: Pedagogicheskie i psihofiziologicheskie problemy adaptacii detej i molodezhi: materialy mezhdunar. nauch.-prakt. Internet-konf.; 2013 Mar 18-22; Belgorod. Belgorod: NIU BelGU, Ukr. inzh.-ped. akad.; 2013. s. 131-5. [in Russian].
  15. Hil’debrandt G, Mozer M, Lehofer M. Hronobiologija i hronomedicina. M.: Arnebija; 2006. 144 s. [in Russian].
  16. Glutkin SV, Chernysheva JuN, Zinchuk VV, Balbatun OA, Orehov SD. Fiziologicheskaja harakteristika lic s razlichnymi hronotipami. Vestnik Smolenskoj gosudarstvennoj medicinskoj akademii. 2017;16(2):48-58. [in Russian].
  17. Jancev AV, Kirillova AV, Chehun VF. Fiziologo-biohimicheskie osobennosti ljudej razlichnogo hronotipa. Uchenye zapiski Krymskogo federal’nogo universiteta imeni V.I. Vernadskogo. Biologija. Himija. 2017;3(1):73-82. [in Russian].
  18. Orehov SD, Balbatun OA, Gerus DA, Tihonjuk JuA, Shavejko TV. Sutochnaja dinamika temperatury, rezul’tatov tonal’noj audiometrii i tonusa vegetativnoj nervnoj sistemy u studentov s razlichnym hronotipom. V: Snezhickij VA, redaktor. Aktual’nye problemy mediciny: materialy ezhegodnoj itogovoj nauch.-prakt. konf.; 2017 Janv 26-27; Grodno. Grodno: M-vo zdravoohranenija Resp. Belarus’, UO «Grodn. gos. med. un-t»; 2017. s. 745-8. [in Russian].
  19. Nestrugina ES, Chichikalo NI. Razrabotka individual’noj modeli sutochnogo ritma fiziologicheskih processov cheloveka. Naukovі pracі DonNTU. 2011;21(183):178-85. [in Russian].
  20. Stepanova SI. Sutochnye ritmy pokazatelej kardiorespiratornoj sistemy cheloveka. Biologicheskie issledovanija v kosmicheskoj biologii i medicine. Problemy kosmicheskoj biologii. 1989;64:34-60. [in Russian].
  21. Shea SA, Hilton MF, Hu K, Scheer FA. Existence of an endogenous circadian blood pressure rhythm in humans that peaks in the evening. Circ Res. 2011;108:980-4.
  22. Gubin DG, Weinert D, Rybina SV, Danilova LA, Solovieva SV, Durov AM, et al. Activity, Sleep and Ambient Light Have a Different Impact on Circadian Blood Pressure, Heart Rate and Body Temperature Rhythms. Chronobiology Int. 2017;34(5):632-49.
  23. Hermida RC, Ayala DE, Fernandez JR, Portaluppi F, Fabian F, Smolensky MH. Circadian rhythms in blood pressure regulation and optimization of hypertension treatment with ACE inhibitor and ARB medications. Am J Hypertens. 2011;24(4):383-91.
  24. Morris CJ, Hastings JA, Boyd K, Krainski F, Perhonen MA, Scheer FA, et al. Day/Night Variability in Blood Pressure: Influence of Posture and Physical Activity. American Journal of Hypertension. 2013;26(6):822-8.
  25. Komarov FI, redaktor. Hronobiologija i hronomedicina. M.: Medicina; 1989. 400 s. [in Russian].
  26. Pavlenko SI, Vedjasova OA. Parametry vneshnego dyhanija u studentov s raznymi bioritmologicheskimi tipami. Vestnik SamGU – Estestvennonauchnaja serija. 2014;3(114):187-96. [in Russian].
  27. Vedjasova OA, Pavlenko SI, Kretova IG. Vlijanie mental’nogo stressa na parametry patterna dyhanija u studentov s raznoj cirkadiannoj tipologiej. Ul’janovskij mediko-biologicheskij zhurnal. 2016;4:78-85. [in Russian].
  28. Jaunakajs NA, Zolotuhina AJu. Izuchenie zavisimosti psihofiziologicheskogo statusa ot hronotipa cheloveka. Vestnik TGU. 2010;15(1):100-4. [in Russian].
  29. Konnova SS. Jekologicheskaja ocenka adaptivnyh reakcij pervokursnikov s uchetom hronotipa [avtoreferat]. Omsk: Omskij gos. ped. un-t; 2010. 18 s. [in Russian].

Публікація статті:

«Вістник проблем біології і медицини» Випуск 2 Том 1 (150), 2019 рік , 35-41 сторінки, код УДК 612:57.034:378

DOI: