Неханевич О. Б., Кваснікова В. І., Манін М. В., Абрамов В. В., Смирнова О. Л., Глущук Є. О.

ПРОФІЛАКТИКА ФІЗИЧНОГО ПЕРЕНАПРУЖЕННЯ У ШКОЛЯРІВ ПІД ЧАС ЗАНЯТЬ ФІЗИЧНИМ ВИХОВАННЯМ


Про автора:

Неханевич О. Б., Кваснікова В. І., Манін М. В., Абрамов В. В., Смирнова О. Л., Глущук Є. О.

Рубрика:

СПОРТИВНА МЕДИЦИНА

Тип статті:

Наукова стаття

Анотація:

Збільшення частоти випадків раптової смерті серед молодих осіб під час занять фізичною культурою і спортом вже турбує не тільки фахівців в області медицини та фізичного виховання, але й непокоїть батьків та дітей. За даними літератури відомо, що більшість таких станів пов’язані з прихованою патологією серцево-судинної системи, що не виявляється при звичайних скринінгових обстеженнях. Обґрунтування доступних дієвих інструментів щодо ранньої діагностики і своєчасної корекції тренувальних навантажень можуть бути шляхом до вирішення цієї проблеми. Тому розробка програми експрес-діагностики фізичного здоров’я школярів є вкрай актуальною. Мета дослідження. Підвищення ефективності заходів профілактики раптових станів під час занять фізичним вихованням школярів шляхом розробки та впровадження методики оперативної діагностики рівня фізичного здоров’я, системи інформатизації вчителів та учнів і методики оперативної корекції тренувальних навантажень. Об’єкт і методи дослідження. В спостереження було включено 58 учнів одинадцятих класів Дніпропетровського обласного медичного ліцею «Дніпро» віком від 15 до 17 років (середній вік склав 16,4±2,3 років). Серед обстежених було 33 дівчини (56,9%) та 25 хлопців (43,1%).Методи. Рівень фізичного розвитку досліджували за допомогою методу антропометрії. Зріст та маса тіла досліджувались за стандартними методиками. Оцінку фізичного розвитку здійснювали методом індексів, для чого розраховували індекс маси тіла (ІМТ). Склад тіла, зокрема ступінь розвитку підшкірно-жирової клітковини визначали методом каліперометрії (ЖМТ). Фізична працездатність визначалась за допомогою проби Руф’є (ІР). В процесі дослідження випадковим чином учні були розподілені на 2 групи спостереження. До І групи були включені 29 школярів, для яких було запропоновано перед кожним уроком фізичного виховання розраховувати ІР з наступною корекцією фізичних навантажень протягом наступного уроку фізичного виховання за розробленою методикою. При вимірюванні ІР учні всіх класів розподілялися на групи фізичного виховання: основна, підготовча та спеціальна. До основної групи були віднесені ті учні, ІР яких був відмінний та добрий, до підготовчої – задовільний, а до спеціальної – незадовільний та поганий. У разі зарахування особи в підготовчу групу рівень фізичного навантаження знижували на 25%. Для осіб спеціальної групи рівень зниження фізичних навантажень сягав 50%. До ІІ групи увійшли 29 школярів відповідного віку і статі. В цій групі не проводилось корегування рівня фізичних навантажень на уроках фізичного виховання, вони виконували навантаження згідно затвердженої програми. Оперативний контроль рівня фізичного здоров’я, що визначався з урахуванням наявності факторів ризику, стану самопочуття, рівня фізичного розвитку та фізичної працездатності, проводився з використанням розробленого мобільний додатку «Health», що було створено у браузерному середовищі «Thunkable». Висновки. Розроблена та впроваджена методика експрес-діагностики фізичного здоров’я школярів та оперативного корегування розподілу на медичні групи з подальшою оптимізацією фізичних навантажень під час занять фізичним вихованням покращила рівень фізичного здоров’я учнів. Розроблено та впроваджено методику експрес-діагностики фізичного здоров’я учнів за допомогою створеного мобільного додатку «Health», яка надала можливість вчителю оперативно корегувати розподіл школярів на медичні групи, інформувати педагогів, учнів та батьків щодо рівня фізичного здоров’я та оптимізувати фізичні навантаження під час уроків фізичного виховання.

Ключові слова:

раптові стани у школярів, фізичні навантаження, експрес-діагностика рівня фізичного здоров’я.

Список цитованої літератури:

  1. Frolova TV, Siniaieva IR, Tereshchenkova I, Atamanova E. Modern aspects in the formation of health in child population. European Science Review. 2014;5(6):55-9.
  2. Frolova TV, Shypko AF, Okhapkina OV, Siniaieva IR, Stenkova NF. Stan populiatsiinoho zdorovia ditei Kharkivskoho rehionu na suchasnomu etapi. Pivdenno-ukrainskyi medychnyi naukovyi zhurnal. 2014;9:86-90. [in Ukrainian].
  3. Polka NS, Platonova AH. Fizychnyi rozvytok shkoliariv Ukrainy. Prostorovo-tymchasovi ta morfo-funktsionalni osoblyvosti. Kyiv: Vyd-vo Heneza; 2015. 272 s. [in Ukrainian].
  4. Baevsky RМ, Berseneva AP. Pre-nosology diagnostics [Internet]. Cardiometry. Accepted: 10.3.2017. Published online: 25.5.2017. 2017 May;10. DOI: 10.12710/cardiometry.2017.5563
  5. Balakirieva OM, Bondar TV, Pavlova DM. Pokaznyky ta sotsialnyi kontekst formuvannia zdorovia pidlitkiv. Kyiv: YuNISEF; 2014. 156 s. [in Ukrainian].
  6. Nekhanevych OB. Ryzyk sercevo-sudynnykh uskladnen` u sportsmeniv z oznakamy dysplaziyi spoluchnoyi tkanyny. Visnyk problem biologiyi i medycyny. 2016;4(133):344-50. [in Ukrainian].
  7. Riabukha O, Budzyn V. Smert uchniv na urokakh fizychnoi kultury: analiz prychyn [Internet]. Moloda sportyvna nauka Ukrainy. 2012. Dostupno: http:// repository.ldufk.edu.ua/bitstream/34606048/1207/1/Ryabyha.pdf [in Ukrainian].
  8. Dziak HV, Nekhanevych OB. Smert u sporti. Zdorovia Ukrainy: kardiolohiia, revmatolohiia, kardiokhirurhiia. 2016;2(45):17-9. [in Ukrainian].
  9. Schmied C, Borjesson M. Sudden cardiac death in athletes. J. Intern. Med. 2014;2(275):93-103.
  10. Koutures C, Wong V. Pediatric Sports Medicine: Essentials for Office Evaluation. NJ: Slack Inc; 2013. 336 p.
  11. Abramov VV, Klapchuk VV, Nekhanevych OB, Dzyak GV, Smyrnova OL. Fizychna reabilitaciya, sportyvna medycyna. Dnipropetrovs`k: Zhurfond; 2014. 456 s. [in Ukrainian].
  12. Martirosov EG, Nikolaev DV, Rudnev SG. Tehnologii i metodyi opredeleniya sostava tela cheloveka. Moskva: Nauka; 2006. 248 s. [in Russian].
  13. Airtable Platform [Internet]. Available from: https://airtable.com/ 14. Khalafian AA. STATISTICA 6. Statystychnyi analiz danykh. OOO «Bynom-Press»; 2007. 512 s. [in Russian].

Публікація статті:

«Вістник проблем біології і медицини» Випуск 4 (158), 2020 рік , 310-314 сторінки, код УДК 796.012.1:614.253.4:612.75

DOI: